Inden for boligområdet foregik omfattende sanering, byfornyelse og nybyggeri. Fra 1970’erne voksede interessen for at bevare ældre ejendomme og sanere baggårde i stedet for at rive hele bebyggelser ned. Nørrebro var den bydel, som for alvor stod til et kvarterløft.
I 1970’erne begyndte nedrivningen af forsømte bygninger i den sorte firkant mellem Blågårdsgade og Slotsgade. I Murergadekvarteret, der havde været blandt de første bebyggelser på Nørrebro efter 1852, blev 35.000 m2 bebygget areal revet ned og derefter kun bebygget på 26.000 m2, hvilket gav mere luft omkring de nybyggede boliger, institutioner og legepladser. I forbindelse med et planlagt stort byggeri i den sorte firkant skulle byggelegepladsen Byggeren ved Stengade fjernes. Kvarterets beboere protesterede, og politiet måtte rydde legepladsen i 1980 under voldsomme gadekampe, for at håndværkere kunne komme i gang. Karrébebyggelsen Mjølnerparken blev opført som alment boligbyggeri fra 1984 på en nedlagt papirfabriks grund. Kvarteret udviklede sig til et multikulturelt område med et stort antal beboere med indvandrerbaggrund. Også i de andre brokvarterer blev der bygget nyt, og her blev pladser og grønne områder prioriteret.
På Indre Vesterbro blev der i begyndelsen af 1990’erne sat gang i et større byfornyelsesprojekt, hvor ældre huse blev istandsat og baggårdene ryddet for at gøre plads til åbne grønne baggårde. Det offentlige rum som fx pladsen ved Halmtorvet blev også byfornyet.
I 1971 rømmede militæret Bådsmandsstrædes Kaserne på Christianshavn. Nogle måneder senere slog en gruppe slumstormere til og trængte gennem afspærringen for at skabe et alternativt samfund. Under navnet Fristaden Christiania blev aktionen i 1978 godkendt som socialt eksperiment.
Havnen fra Refshaleøen og til Sydhavnen mistede efter 1970 sin erhvervsmæssige betydning. Det frigjorde store arealer til nybyggeri eller tillod genbrug af lagerbygninger og pakhuse til beboelse og erhverv. Rederiet A.P. Møller – Mærsk fik i 1970’erne plads til sin store administration på Esplanaden. Eigtveds Pakhus på Asiatisk Plads blev i 1982 taget i brug af Udenrigsministeriet, og Unibank opførte i 1999 bygninger med gavlene vendt ud mod havneløbet i stil med de gamle pakhuse. ØK flyttede i 1994 sit hovedsæde ud på Midtermolen i Frihavnen. Ved Langeliniekajen blev Dahlerups Pakhus renoveret 1998-99. Orlogsværftet på Holmen lukkede i 1992, og i 1993 blev Flådestation København nedlagt og i stedet ændret til marinestation. Søværnet beholdt nogle af bygningerne, mens andre blev ombygget til lejligheder og kontorer. Torpedohallen blev i 2003 indrettet til boliger, og Kunstakademiet ændrede Ankersmedjen til bibliotek. Operaen på Holmen blev indviet i 2005.
Teglholmen ved Kalvebod Brygge, der var opstået ved opfyldning af Kalvebod Strand omkring år 1900, blev efter rydning af ældre industribygninger bebygget med boliger og liberale erhverv.
I flere bydele renoverede man tidligere erhvervsbygninger og omdannede dem til beboelse. Dansk Sojakagefabriks to frøsiloer på Islands Brygge kunne indrettes til lejligheder i 2005. På Ydre Nørrebro blev en nedlagt sporvognsremise genbrugt til sport og kultur. Det gjaldt også remiser på Østerbro ved Svanemøllen og Blegdamsvej. Pumpehuset i Studiestræde, en del af Københavns første vandværk, blev i 1987 ændret til spillested. I Valby blev Københavns Sukkerraffinaderi i 1990’erne bygget om til gymnasium kaldet Sukkertoppen. I 2005 blev Trekronergade Bryggeri i Valby ændret til kontorer for en række fagforeninger.
Ved slutningen af perioden dominerede etagebebyggelse massivt i brokvartererne, men også i dele af Valby og Bispebjerg, mens Vanløse, Valby, Brønshøj og den sydlige del af Sundbyerne var domineret af parcelhuse, rækkehuse og villaer.
Interessen for byudvikling havde siden indlemmelsen af Brønshøj, Valby og Sundbyerne i årene 1901‑02 rettet sig mod vest. I 1980’erne kastede Københavns Kommune og staten blikket østpå mod den inddæmmede, ubebyggede Kalvebod Fælled på Amager. I dette område ønskede politikerne at udvikle boliger, serviceerhverv og institutioner for at øge befolkningstallet og dermed styrke Københavns position. Udvikling af Amager kunne sammen med Københavns Lufthavn og den planlagte broforbindelse til Sverige bidrage til visionen om at gøre København og Malmø til et nordisk kraftcenter omkring Øresund. Folketinget vedtog i 1992 en lov om anlæggelsen af det nye kvarter Ørestad på Amager langs Kalvebod Fælled. I 1993 blev Ørestadsselskabet I/S oprettet for at styre projektet. Kommunen ejede 55 % af selskabet og staten 45 %.
I Ørestad Nord blev Københavns Universitet Amager, som havde ligget her siden 1970’erne, udvidet med nye bygninger i 2002 og fik naboskab med DR Byen, hvor byggeriet blev indledt i 2006. I Ørestad City fik indkøbscenteret Field’s adresse sammen med andre virksomheder, mens Ørestad Syd skulle rumme boliger og kontorer. Metrolinjen til Vestamager, der blev taget i brug i 2002, sikrede forbindelse til nybyggerierne i Ørestad, som i 2007 husede 4.000 beboere.