Allerede i slutningen af 2. Verdenskrig barslede et udvalg med ideen om at inddæmme holmene ved Avedøre for at skaffe areal til industrivirksomheder og skabe arbejdspladser. Ideen blev taget op i Fingerplanen med forslag om, at byens havnefunktioner skulle fordeles med en sydlig industrihavn ved Avedøre og en nordlig trafikhavn ved Nordhavn. De to havne skulle besejles fra hhv. nord og syd, således at man kunne holde skibstrafikken i det centrale havneområde nede. Her var oplukninger for skibstrafikken ved Knippelsbro og Langebro til stor gene for den tværgående biltrafik. Avedøre Industriområde blev i Fingerplanen forbundet med de øvrige større industriområder i Glostrup, Herlev og Gladsaxe med en ringforbindelse svarende til den nuværende Ring 3.
I 1960 blev Arbejdsudvalget for Avedøreprojektet nedsat på baggrund af en række lovende tekniske og økonomiske undersøgelser af projektet. Udvalget bestod af Dansk Arbejdes Københavnsudvalg, Industrirådet, ingeniørfirmaet Kampsax samt Glostrup Kommune, som størstedelen af det berørte område hørte til indtil en kommunesammenlægning i 1974‑75. To år senere trådte også Hvidovre Kommune, der senere skulle overtage området, ind i udvalget.
Der skulle dog gå 20 år, før man gik i gang med at realisere projektet. Planen var at etablere Danmarks største industriområde med 25.000 arbejdspladser, produktionsvirksomheder og offentlige værker et sted, hvor aktiviteterne ville være til mindst mulig gene, og samtidig kunne det fungere som en alternativ lokalisering for københavnske industrier. Men visionerne for Avedøre Holme stod ikke mål med virkeligheden. Området blev udbygget, nogenlunde samtidig med at staten tilbød egnsudviklingshjælp til udflytning af virksomheder til provinsen, men ikke til de københavnske forstæder. Derfor valgte mange industrivirksomheder i stedet at flytte til provinsen, og senere flyttede mange virksomheder deres produktion til udlandet. Udviklingen af området blev også sat tilbage af det økonomiske tilbageslag i kølvandet på energikrisen i 1973.
I 1966 kunne de første virksomheder bygge på Avedøre Holme, men endnu var infrastrukturen til området mangelfuld. Den planlagte Amagermotorvej med afkørsel til Avedøre Holme måtte man vente mange år på. Den blev først indviet i 1987, og siden har den trafikbetjent og afgrænset erhvervsområdet mod nord med bro over Kalveboderne. Der gik også nogle år, før den planlagte S-togsbane til Køge nåede til Avedøre. Det skete først i 1972.
Avedøre Holme skal ses i sammenhæng med den nærliggende Avedøre Stationsby, hvor det var meningen, at arbejdskraften skulle bo. En højbane, som aldrig blev til noget, skulle have bragt arbejderne frem og tilbage mellem hjem og arbejde.