Mette Hübschmann Pettit i værkstedet i Nordby, hvor hun viderefører Fanø Keramik efter faderen, Niels Hübschmann.
.

Parti fra Nordby Havn malet ca. 1858 af Viggo Fauerholdt. Den kendte marine maler fortsatte den Eckersbergske tradition med meget præcise skildringer af skibenes rigning og udstyr. Maleriet er komponeret over en diagonal, der løber fra den dramatisk mørke himmel øverst til venstre og mod solen, der bryder igennem nederst til højre. En bevægelse, der understreges af skibets placering.

.

I 1800-tallets sidste halvdel besøgte flere billedkunstnere Fanø i deres jagt på marine miljøer og det uspolerede landboliv, der udgjorde en ny populær motivverden for borgerskabet i København. Fanøkoner i dragt, landskaber og hjemmenes interiør blev skildret i et nationalromantisk skær, der forherligede livet langt væk fra hovedstaden.

Omkring år 1900 kom kunstnere, der trak kunsten i en mere realistisk retning, og de gengav fx Fanøkonernes liv i et mere nuanceret lys. I deres værker fornemmer man det hårde slid med husdyr og markarbejde, den evige blæst og ikke mindst usikkerheden. Mange mænd mødte deres skæbne på havet, og adskillige billeder fra perioden viser kvinder i færd med at skrive brev til ægtefællen.

Flere kunstnere lod sig inspirere af symbolismen, bl.a. Johan Rohde, der købte sommerhus på Fanø i 1907. Rohde badede sine mennesketomme landskaber fra Vadehavet i et blødt himmelsk lys og lod skibenes master strække sig mod det store himmelrum som et forbindelsesled til højere magter.

Da de nye sydeuropæiske strømninger, der pegede frem mod abstraktion og ekspressionisme, efterhånden fik deres danske udøvere fra 1930’erne, nåede den moderne kunst også til Fanø. Det blev den tyske kunstner Reinhard Heinemann, der for alvor introducerede avantgarden på Fanø, da han slog sig ned på øen. Han var i 1930’erne flygtet fra Tyskland, hvor hans ekspressionistiske stil ikke var populær.

Kunstnere

En lang række kunstnere har siden midten af 1800-tallet besøgt, arbejdet og endda bosat sig på Fanø. Julius Exner fandt her sine motiver blandt en lokalbefolkning, der så ud til at leve i pagt med naturen og hinanden. Exner repræsenterer i høj grad de nationalromantiske malere, der allerede i hans levetid blev afløst af realister som Sigvard Hansen, hvis billede Oldemors stue med tydelighed viser både værdigheden og usikkerheden hos husets kvinder, der ofte måtte vente forgæves på, at sømændene kom hjem.

Fra Tyskland kom malerne Jacob Nöbbe og August Wilckens, der bragte impressionismen med til øen. Familien Nøbbe skulle komme til at sætte betydelige fingeraftryk på kunsten på Fanø gennem tre generationer. Johan Rohde arbejdede gennem mange år på Fanø med især mennesketomme landskaber og ensomme både på stranden. Sammen med Heinrich Dohm blev han repræsentant for en symbolistisk retning, hvor landskabets elementer fremstilles i et besjælet eller guddommeligt skær. Maler og grafiker Reinhard Heinemann medbragte i 1936 avantgarden fra Tyskland og inspirerede flere til at fortolke Fanøs landskaber og bymiljøer med ekspressionistiske og koloristiske virkemidler.

Annemarie Hansen arbejdede ofte i primitive og todimensionale former, og Fanø Kunstmuseum råder over en stor samling af hendes ekspressive akvareller og skitser. Finn Hjortskov, der frem til slutningen af 1980’erne var medlem af den ekspressive kunstnergruppe Violet Sol, er bosat på Fanø. Hjortskov er optaget af de særlige lysforhold i Vadehavet, og han skelner følsomt mellem lyset på Rømø, Mandø og Fanø. Naturinspirationen er også tydelig hos Marie-Louise Exner, hvis landskaber og fugleflokke dog ikke lader sig stedfæste. Hendes tegninger og grafik kan betegnes som sansninger af øjeblikke i landskabet.

Kunst i det offentlige rum

Ved havnen i Nordby står billedhugger Poul Isbaks skulptur De to hunde i bronze og bladguld fra 1991, der fortolker de karakteristiske fajancehunde, som står i mange hjem på Fanø. I Nordbys midte, på Tinghustorvet, ses billedhugger Niels Peter Bruun Nielsens skulptur Samtale fra 1994 bestående af granitblokke i menneskelig størrelse.

Kunsthåndværk og design

På Fanø findes et bredt udvalg af kunsthåndværk. Der arbejdes ikke mindst med tekstil, men også keramik og smykkekunst af kvalitet ses på øen. Tekstildesigneren Gitta Foldberg, der er uddannet fra Designskolen Kolding, driver eget værksted og butik i Nordby med både bolig- og beklædningstekstiler (tryk og væv).

Christel Seyfarth arbejder med strik og har desuden taget initiativ til den årlige internationale Fanø Strikkefestival (Fanø International Knit Festival), der blev etableret i 2005 og tiltrækker op mod 20.000 deltagere. Siden 2016 har festivalen desuden haft en aflægger i Skotland, Loch Ness Knit Festival i Inverness.

Ravsliber Jens Peter Jensen og silkedesigneren Jane Heinemann har begge butik og værksted i Sønderho. I Nordby ligger sølvsmedjen Agavanza og Fanø Keramik. Sidstnævnte blev etableret af Niels Hübschmann i 1956 sammen med Ole Sørensen. I 1958 overtog Niels Hübschmanns forretning og værksted på Hovedgaden, som i 1988 flyttede til Mellemgaden. Niels Hübschmanns datter, Mette Hübschmann Pettit, har siden 2017 stået i spidsen for virksomheden.

Videre læsning

Læs mere om kultur i Fanø Kommune

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Monumenter og mindesmærker

Se alle artikler om Billedkunst