Den generelt store interesse for billedkunst i Herning afspejles af usædvanlig mange kunstværker i det offentlige rum.
I begyndelsen af 1950’erne kontaktede tæppefabrikanten Mads Eg Damgaard billedkunstneren, designeren og arkitekten Gunnar Aagaard Andersen og bad ham udføre arkitekt- og udsmykningsarbejder til egetæppers nye showroom og administrationsbygning på Silkeborgvej 4. Bygningen, der også kaldes »Det skæve hus«, er udført i samarbejde med arkitekterne Karen og Jan Eggen. Den blev udformet som en kube af glas, der var knækket: Det er en bygning som skulptur. For samme firma udsmykkede han i 1960 desuden kantinen i en murermestervilla med sækkelærred dyppet i gips, der fik rummet til at ligne en menneskeskabt drypstenshule.
Broderen, Aage Damgaard, var smittet af samlerbacillen, som han udtrykte det. Han havde fået giften ind i kroppen, og giften var passionen for kunst og for at dele glæden med andre, så billedkunsten også bredte sig ud i det offentlige rum. I 1954 erhvervede Aage Damgaard eksempelvis en skulptur af Svend Wiig Hansen, Moder Jord fra 1953, efter at den under stor opmærksomhed var blevet udstillet i – og fjernet fra – Aarhus. En overvejende del af Bitten og Aage Damgaards samling blev efter hans død i 1991 overdraget til byens kunstmuseum. Herunder Moder Jord i såvel den oprindelige sandstensudgave som en bronzeskulptur støbt forud for Svend Wiig Hansens deltagelse i kunstbiennalen i Venedig i 1964.
En anden udløber af Aage Damgaards kunstinteresse blev anlæggelsen af en skulpturpark, der var planlagt som rekreativt område for medarbejderne ved Angligården. Skulpturparken er anlagt i 1965 efter plan af landskabsarkitekten C.Th. Sørensen som en stor cirkel, hvor skulpturerne er opstillet i periferien. Det drejer sig fx om værker af Peter Bonnén, Sven Dalsgaard, Robert Jacobsen, Svend Wiig Hansen, Børge Jørgensen, Bent Sørensen og Willy Ørskov. Tidligere gik der herefordkvæg og græssede i skulpturparkens indre cirkel.
I Bitten og Aage Damgaards restaurant i Herning, A Hereford Beefstouw, er der ophængt malerier fra parrets kunstsamling.
Tæt ved Angligården er opstillet et værk af Antony Gormley. Allotment fra 1995 er skabt i forbindelse med 50- året for Danmarks befrielse og består af 116 steleagtige skulpturer i varierende højde, der refererer til et tilsvarende antal indbyggere i Hvide Sande i alderen 2-80 år.
Men Hernings mest markante skulptur i det offentlige rum er Ingvar Cronhammars Elia, der blev opstillet i Birk Centerpark i 2001.
En anden gruppe af Cronhammars skulpturer kan kaldes tilflugtssteder. I nærheden af Elia er opstillet et eksempel på et sådant tilflugtssted: den 7 m høje skulptur Abyss fra 1999, som man kan gå ind i. I loftet skaber røde lys en illusion om en stjernehimmel, som spejler sig i et vandbassin, man kan gå hen over på smalle stier, mens man funderer over, hvad der mon er i dybet.
Et par andre skulpturer af kunstneren er placeret i byrummet i Herning. Det drejer sig om Mirage fra 1993, der står i nærheden af Herning Station, og Column fra 2010, som er placeret på gågaden.
I den sydligste del af Herning Kommune tæt ved Skjern Å ligger Skovsnogen – Deep Forest Artland. En vandring ad en 3 km rute gennem et område på 25 ha kan begynde ved p-pladsen på Døvlingvej 200 m fra Sdr. Ommevej.
Hernings kunstmesse, Art Herning, blev etableret i 1998. Den finder sted i slutningen af januar i MCH Herning Kongrescenter, og gallerier fra hele landet deltager.