Siden Christian 4. i 1600-tallet genopførte Frederiksborg Slot i Hillerød, har byen været et naturligt omdrejningspunkt i dansk kunsthistorie. Renæssanceslottet har gennem tiden været motiv for adskillige lokale og udefrakommende danske malere, heriblandt guldaldermalerne Christen Købke og J.Th. Lundbye.

Hillerød har siden 1800-tallet haft en stor repræsentation af lokalt bosiddende kunstnere. Det nordsjællandske landskab med dets marker og skove er tilbagevendende motiver hos malere som Viggo Pedersen og den lidt senere Andreas Friis.

Af kunstnergrupperinger står Hillerødsholm-malerne og De Tre stærkt. I nyere tid har kunstneren Claus Havemann været aktiv på den lokale kunstscene. Det er dog Kurt Trampedach, der var barnefødt i Hillerød, som har opnået størst berømmelse uden for byen.

Kunsten i Hillerød er stærkt repræsenteret i det offentlige rum med en lang række værker af danske billedkunstnere, hvoraf flere med lokal tilknytning, bl.a. Mogens Bøggild.

Kunstinstitutioner

Kommunen har ingen deciderede kunstmuseer, men er hjemsted for Det Nationalhistoriske MuseumFrederiksborg Slot samt en række gallerier og udstillingssteder, bl.a. Annaborg og Vandrehallen.

Hillerød Kunstforening blev stiftet i 1984 og holder i dag til i den nyklassicistiske bygning Annaborg, der ligger som nabo til Frederiksborg Slot. Siden 2010 har foreningen vist skiftende udstillinger med både danske og udenlandske kunstnere. Kunstforeningen er initiativtager til Den Censurerede Forårsudstilling i Hillerød, som hvert år vises under Hillerød Kunstdage, hvor kommunens lokale aktører og kunstnere arrangerer udstillinger og åbne atelierer.

Hillerøds udstillingssted for samtidskunst, Vandrehallen, findes på Hillerød Bibliotek, der siden 2001 har holdt til i en moderniseret industribygning på Christiansgade.

Kunstnere

Maleriet Selvportræt, hel figur, gående fra 1970 af Kurt Trampedach er et af kunstnerens mange selvportrætter. Gennem hele livet stillede han det grundlæggende spørgsmål for det moderne menneske: Hvem er jeg?

.

Flere billedkunstnere flyttede i begyndelsen af 1900-tallet til egnen omkring Hillerød. I perioden 1909‑18 boede Niels Skovgaard i Hillerød på foranledning af vennen Viggo Pedersen. Begge var nært knyttet til Frederiksborg Højskoles grundlægger, Holger Begtrup, som bestilte opgaver hos begge kunstnere.

Også maleren Andreas Friis kom til egnen, da han i 1920’erne flyttede ind i Teglgården nord for Hillerød. Friis var hele livet draget af naturen, hvilket kom til udtryk i hans impressionistiske skildringer af nordsjællandske landskaber, skove og haveinteriører. To af Friis’ malerier kan opleves på Hillerød Bymuseum.

De Tre, som senere blev til fire, var kunstnerkollegaerne Theodor Kjølner, Jakob Hansen, Axel Simonsen og J. Rasmussen Hedegaard. De fire Hillerødkunstnere arrangerede påskeudstillinger på byens tekniske skole, hvor de i årene 1912‑41 udstillede blomstermalerier, portrætter, nordsjællandske og italienske landskabsmotiver samt topografiske studier af Hillerød.

Claus Havemann, barnebarn af Theodor Kjølner, har bevæget sig fra en optagethed af nyrealismen i 1970’erne til et rent abstrakt maleri, der siden 1983 ofte har været inspireret af naturen. Siden har han vekslet mellem flere praksisser med stor sikkerhed. Hans værker ses flere steder i Hillerød, bl.a. i Frederiksborg Slotskirke, hvor han har udført en række ridderskjolde på bestilling fra Ordensvæsenet. Havemann er uddannet malersvend fra det samme malerfirma i Hillerød, hvor også Kurt Trampedach var svend.

Trampedach, der var født og opvokset i Hillerød, arbejdede kompromisløst med en gentagelse af motiver, der i melankolske sindbilleder tematiserede menneskers fremmedgørelse over for hinanden og samfundet. Selvportrætter indhyllet i mørke blev et grundmotiv for ham. Hertil kom en række realistiske skulpturtableauer.

Malerne på Hillerødsholm

Ægteparret Ellen (1881‑1940) og Johannes Ottesen (1875‑1936) var kernen i kolonien af kunstnere omkring Hillerødsholms stutteri. De var flyttet til Hillerød under 1. Verdenskrig og boede i en årrække ved Hillerødsholm, hvor flere kunstnere kom i deres hjem, bl.a. malerne Karl Jensen og Vilhelm Hammershøi. Ellen Ottesen, der var datter af Skagensmaleren Viggo Johansen, valgte arbejdet som husmor; derfor var det først og fremmest Johannes Ottesen, der opnåede anseelse som kunstner. Han ernærede sig især af sine portrætter, og han kopierede originale portrætter til Det Nationalhistoriske MuseumFrederiksborg Slot. Han fik Eckersbergmedaljen i 1927.

Kunst i det offentlige rum

Modsætningen mellem den kraftige modellering og den yndefulde kvindekrop er slående i Nathalie fra 1988 af Kirsten Dufour. I 1970 deltog hun i Damebilleder, den første feministiske kunstudstilling i Danmark.

.

Plovfuren af Gunnar Aagaard Andersen blev lavet i et samarbejde mellem kunstneren og arbejderne på Nordsten Maskinfabrik i 1977 i anledning af virksomhedens 100-års jubilæum. Efter fabrikkens lukning i 1988 blev skulpturen flyttet til Erhvervsskolen Nordsjælland, hvor den forfaldt, men i 2015 blev den restaureret og står nu i krydset mellem Nordstensvej og Markedsstræde i Hillerød.

.

Satsninger fra skiftende byråd og banker har sikret, at Hillerød Kommune har et stort antal offentligt tilgængelige kunstværker. Størstedelen findes centralt på udendørsarealer eller i offentlige bygninger omkring Hillerøds bymidte. De tidligste værker er mindesmærker og monumenter, mens en lang række skulpturer og facadeudsmykninger udført efter 1960 er bestilt med henblik på forskønnelse af byrummet. Både naturalistiske og abstrakte modernistiske skulpturarbejder fylder i bybilledet.

Af mindesmærker og monumenter ses på Torvet i Hillerød en portrætstatue af Frederik 7. I den såkaldte Amtmandshave finder man Mogens Bøggilds monument bestilt af byrådet i 1946 som et mindesmærke over Besættelsen. Skulpturen af en hjort, der bliver angrebet af ørne, er udført i Bøggilds karakteristiske naturtro stil, som også genfindes i Tito, stejlende hingst fra 1982, der er opstillet foran Hillerød Rådhus.

En anden billedhugger med lokal tilknytning er Helge Holmskov, hvis værker kan opleves flere steder i Hillerød. Holmskov var optaget af øjebliksbilleder fra naturen og hverdagen, som han omsatte i både abstrakte og naturalistiske skulpturer i træ, jern, granit eller stål. Et eksempel er hans mange versioner af Sjippende pige, hvoraf én er opstillet på Marie Mørk Skole i Hillerød i 1975, samt springvandet Fugle og fisk fra 1973, som man finder på Fisketorvet i gågaden.

På Torvet i Hillerød er opstillet den markante skulptur Nathalie af Kirsten Dufour. Bronzeskulpturen fra 1988 fremstiller en nøgen og langstrakt kvindefigur og viser Dufours stilsikre forening af et naturalistisk billedsprog og en eksperimenterende leg med materialer og udtryk. I byen Gørløse står en ganske anden kvindefigur i bronze fra 1990, Mor med to børn. Skulpturen af Alice Buchhave er helt enkel i sin formgivning og med en kvindeskildring knyttet til moderrollen.

Et af de nyere værker i byrummet er en facadeudsmykning på FrederiksborgCentret i Hillerød. Vægmaleriet af Louise Lagoni blev realiseret i forbindelse med 75-årsjubilæet for Frederiksborg Amts Malerlaug i 2015. Udsmykningen består af seks farvestrålende felter dekoreret med motiver, som har relation til Hillerød, fx en silhuet af Frederiksborg Slot.

Kunsthåndværk og design

Kunsthåndværket i kommunen knytter sig i høj grad til Frederiksborg Slot, der siden etableringen af Det Nationalhistoriske Museum i 1878 har rummet en imponerende samling af møbler og kunstindustri fra de sidste 500 år, herunder adskillige karakteristiske møbler fra baroktiden som skabe og senge.

I Hillerøds kunstbygning Annaborg viser Hillerød Kunstforening skiftende udstillinger med bl.a. aktuel kunsthåndværk. Flere kunsthåndværkere har valgt at bosætte sig i området. Christel Kaaber Guldsmedie i Hillerød er en lokal værkstedsbutik, der fremstiller smykker med cire perdue-teknikken.

I Hillerøds gamle teglværk åbnede Handcraft by Denmark et showroom i 2017, hvor danske designere har mulighed for at vise deres møbler m.m.

Videre læsning

Læs mere om kultur i Hillerød Kommune

Læs også om

Se alle artikler om Monumenter og mindesmærker

Se alle artikler om Billedkunst