Flere af kunstværkerne i det offentlige rum i Mariagerfjord Kommune er kommet til i perioder, hvor lokale kræfter og personligheder har fungeret som drivkræfter. Den tidligere Hadsund Skole, i dag Hadsund KulturCenter, havde i årene 1943-81 en kunstinteresseret lærer og senere viceinspektør, Poul Kristiansen, der indkøbte adskillige værker til skolen, bl.a. af Henry Heerup, Niels Helledie og Robert Risager.
1969-70 dannede en gruppe af borgere i Hobro på initiativ af læge Svend Nielsen sammenslutningen A70 for at bringe samtidskunsten til Hobro. A70, i dag Hobro Kunstsamling, åbnede et galleri i Jernbanegade og stod bag udstillinger, kunstcirkler og de første initiativer til opstilling af kunst i det offentlige rum, herunder det 117 m lange betonrelief fra 1973 af Kai Führer. Relieffet blev udført i forbindelse med støbningen af en støttemur på Brogade og finansieret af den daværende Hobro Kommune.
I Arden er der placeret et antal skulpturer udført af overvejende lokale kunstnere som Poul Bækhøj fra Hadsund, Bent Dentlau fra Rold og Morten Køser fra Højslev. Primus motor har været Arden Kunstfond, der siden 1994 har indkøbt såvel malerier som skulpturer til byen og de kommunale institutioner for samlet omkring 1 mio. kr.
Et af de ældste værker i kommunen, der pryder det offentlige rum, er Løvebrønden i Østergade i Mariager. Den består af en granitniche med metalløvehoved fra 1877, der er tegnet af Vilhelm Dahlerup. I Hobro er den ældste skulptur Adam Fischers Torvebrønd med torvekone, som var en gave til byen i anledning af Sparekassen Hobros 100-års-jubilæum i 1951.
Hobro har en mangfoldighed af skulpturer i byrum, på pladser og i parker. Igennem de sidste mere end 20 år har kommunen arbejdet aktivt med kunst som bindeled mellem byens områder. I deres omfattende tilstedeværelse skaber skulpturerne en visuel sammenhæng i byen fra Vesterfjord til Østerfjord og fra byens centrum til havnen. Skulpturplænen bag ved Kunstetagerne, der grænser op til Vesterfjord, forbinder flere områder. De mange skulpturer på plænen er erhvervet med støtte fra Ny Carlsbergfondet, Statens Kunstfond, Hobro Kommune og adskillige lokale sponsorer. Blandt værkerne findes Sigrid Lütkens Bladet Rød fra 1988 og Bent Sørensens Stele fra 2002.
Netop billedhuggeren Bent Sørensen har sat sit præg på bybilledet i Hobro, hvor der er opstillet omkring 18 af hans skulpturer. Blandt dem er et af hans hovedværker, fire skulpturbroer i bemalet cortenstål fra perioden 1986-92 over åen i Hobro. Bent Sørensen var med til at planlægge miljøet omkring skulpturerne, hvor byens gamle spritfabrik havde ligget. Resultatet blev en forening af skulptur, natur og arkitektur. Broerne er malet i en kraftig ultramarin med lysere blå nuancer samt sort og hvid. Han-broen har kantede former, mens Hun-broen består af bløde og runde former. Dertil kommer broerne Zik zak og Plus-Minus. Sidstnævnte omtalte kunstneren som en hilsen til Kai Führers relief i Brogade.
Sammentænkning af byrummet går igen på Hobro Kirketorv, hvor kunstnerne Kasper Heiberg, Erik Heide og Ejgil Westergaard har bidraget med tre enkeltværker fra 1982, der indgår i en overordnet plan for torvet i et koncentrisk cirkelslag. Heides skulptur Stele står i centrum. Ved siden af stelen er Heibergs støbejernsgelænder med en billedfrise af samtalende mennesker. For enden af cirkelslaget på gågaden står Westergaards Musiksten, der skildrer musikere. Heiberg har udtænkt den bugtende granitform, der udgør en vandkunst. Tallet tre går igen i hele udsmykningen. Der er fx tre trappetrin fra gågaden op til stelen og tre små søjler i forskellig højde med mosaik af Heiberg, der afspejler de tre planer i terrænet: kirkeskråningen, torvet og gadeniveauet.
I dag arbejder Hobro Kunstsamling stadig for indkøb af kunst til kommunens byrum. Nogle af de seneste værker er Vibeke Glarbos Persefones åndedrag fra 2007, der står ved Tinglysningsretten ved Majsvangen, og Bent Sørensens Fyrkat fra 2010, der blev opstillet ved Ålykkevej midtvejs mellem Fyrkat og Hobro ved privat donation. Mariagerfjord Kommune har siden 2008 uddelt en årlig kulturpris, der i 2016 gik til afgående bestyrelsesformand Svend Nielsen for hans engagement i kunstlivet gennem mere end 40 år.