Vejles placering for enden af den lange Vejle Fjord i en smal dal neden for stejle, skovklædte bakker har siden slutningen af 1700-tallet tiltrukket mange landskabsmalere. De romantiske, oftest tyskinspirerede kunstnere kom først til Grejsdal med de mange møller langs åen. F.M.E. Fabritius de Tengnagel, August Wilhelm Boesen, F.C. Kiærskou og Georg Emil Libert er de væsentligste af disse kunstnere. Derefter blev også byen og ådalen mod vest et yndet motiv, ikke mindst i midten af 1800-tallet, hvor den nationalliberale politiker Orla Lehmann var amtmand over Vejle Amt. Lehmann inviterede flere af guldaldertidens kunstnere på sommerophold i Vejle; især P.C. Skovgaard og Constantin Hansen nød godt af amtmandens gæstfrihed og udførte skitser i byen og dens nærmeste omgivelser.
I slutningen af 1800-tallet var det nyopførte Munkebjerg Badehotel centrum for flere landskabsmalere. Akademiprofessor Godfred Christensen var årlig sommergæst på hotellet og fungerede som kunstnerisk konsulent for hotelejer Ole Nielsen. Godfred Christensen malede selv de fleste billeder og inviterede andre akademister til at levere malerier til ophængning i hotellets spisesal, bl.a. Johan Ulrik Bredsdorff, O.A. Hermansen, Hans Gyde Petersen og Hans Agersnap. Chr. Aigens' og Harald Slott-Møllers motiver var fx damer på stranden i den sene eftermiddagssol. De fleste af malerierne havde dog også det lokale landskab som motiv, hyppigt udsigten fra Munkebjerg ind mod Vejle.
I begyndelsen af 1900-tallet udførte de lokale, akademiuddannede kunstnere Einar Wegener og Carl Forup malerier med motiver fra området. Wegener blev gift med kunstneren Gerda Wegener, og sammen flyttede de i 1912 til Paris. Senere skiftede han navn til Lili Elbe og var en af de første i verden, der fik en kønsskifteoperation. Senere i 1900-tallet har også de lokale malere Victor Jensen, Ejnar Iversen, Robert Dueholm Jessen og Albert Bertelsen fundet motiver i byen og langs fjorden.