Faktaboks

Kommune
Lejre Kommune
Fredningsstatus
Fredet 1937 eller senere
Fredningsnummer
322679
Sted- og lokalitetsnummer
020402-19
Anlæg
Bro, Nyere tid (dateret 1750 e.Kr. - 1799 e.Kr.)

Original fredningstekst

Bruger 1972: Lejre kommune Den vestlige del af Blæsenborg Bro el. Maglebro omfatter også Allerslev by og sogn, matr. nr. 16a i 02.06.01,Allerslev sogn. Den østlige del af Blæsenborg Bro el. Maglebro. Broen er opført af granitkvadre med 2 tøndehvælvede gennem- løb, der er ca. 7,25 m lange og ca. 3,50 m brede og adskilte af en ca. 1 m bred pille. Facaderne har en bredde af ca. 10,50 m og når en højde over vandspejlet i åen på ca. 3,70 m. På broens nordre facade er indhugget følgende indskrift: IO : LUDV : H : G : T : LEDREB : og på dens søndre facade: HELVIG : WIND : 1755. Fredningen omfatter også jernrækværket på hver side af vej- banen samt kampestenssætningerne, der strækker sig i nord og syd fra brofacaderne langs åløbets sider, i nord i en længde af ca. 6 m og ca. 7,5 m henholdsvis langs vest- og østbredden og i syd ligeledes ca. 6 m langs den vestre å- bred og ca. 7,5 m langs den østre åbred. Den asfalterede vejbane er ikke omfattet af fredningen. Broen hører til Ledreborg Alle og ligger i skellet til matr. nr. 16a af Allerslev by og sogn. Ovennævnte mindesmærke må ikke fjernes, flyttes, udjævnes, ændres, ombygges eller beskadiges på nogen anden måde. Hen- læggelse af jord, sten og affald i åløbet under broen må ikke finde sted.

Undersøgelseshistorie

1969
Museal besigtigelse - Fredningsstyrelsens FortidsmindeforvaltningBroen er opført af granitkvadre med 2 tøndehvælvede gennemløb, der er ca. 7,25 m lange og ca. 3,50 m brede og adskilte af en ca. 1 m bred pille. Facaderne har en bredde af ca. 10,50 m og når en højde over vandspejlet i åen på ca. 3,70 m. På broens nordre facade er indhugget følgende indskrift: IO : LUDV : H : G : T: LEDREB : og på dens søndre facade HELVIG : WIND : 1775. Fredningen omfatter også jernrækværket på hver side af vejbanen samt kampestensætningerne, der strækker sig i nord og syd fra brofacaderne langs åløbets sider, i nord i en længde af ca. 6 m og ca. 7,5 m henholdsvis langs vest- og østbredden og i syd ligeledes ca. 6 m langs den vestre åbred og ca. 7,5 m langs den østre åbred. Den asfalterede vejbane er ikke omfattet af fredningen. Broen hører til Ledreborg Alle og ligger i skellet til matr. nr. 16a af Allerslev by og sogn. Ovennævnte mindesmærke må ikke fjernes, flyttes, udjævnes, ændres, ombygges eller beskadiges på nogen anden måde. Henlæggelse af jord, sten og affald i åløbet under broen må ikke finde sted.
1969
Tinglysning - Fredningsstyrelsens Fortidsmindeforvaltning
1982
Nyberejsning af fredede lokaliteter - Skov- og Naturstyrelsen, 10. kontorBlæsenborg/Maglebro bro. Beskrivelsen, se kartotekskort, mål ca 10,5x7,25x3,7 m. Der vokser enkelte buske og lav vegetation i kampestensætninger langs åens sider. Omtrent 25 m V for broen er bygninger, der parkeres i kanten af Ledreborg alle, der fører over broen. ** Seværdighedsforklaring ** Broen velbevaret og velplaceret i ådal. Bevoksning: 1982: Græs
2012
Periodisk tilsyn med fredede lokaliteter - Roskilde Museum

Bro

Broer er blevet bygget siden forhistorisk tid, dog i begyndelsen i en primitiv form, hvor træstammer eller langstrakte klippestykker blev væltet hen over en kløft eller et mindre vandløb. I takt med mere organiseret transport af mennesker og gods opstod behovet for permanente broer. Dette blev først erkendt af sumererne og egypterne, som for over 5000 år siden byggede et betydeligt antal buebroer af murværk, og af kineserne, der opførte broer for over 4000 år siden. For de permanente broer var det foretrukne byggemateriale mursten eller natursten; sidstnævnte er det mest holdbare af alle, som det bevidnes af de mange broer og bygværker, der har overlevet gennem flere tusinde år. Læs videre her.

Nyere tid

Nyere tid dækker perioden efter indførelsen af enevælden i 1660 og frem til i dag. De beskyttede fortidsminder fra perioden er en meget varieret gruppe af eksempelvis krigergrave fra de slesvigske krige, forsvarsanlæg fra 1. Verdenskrig og anlæg i relation til infrastrukturen, såsom hulveje, broer, jernbanedæmninger, milesten og kilometersten. Desuden omfatter de industrielle anlæg af mange slags, mølleanlæg med kanaler og diger, engvandingskanaler, mange typer anlæg i marsken, købstadsdiger, hovedparten af de beskyttede sten- og jorddiger, mindesten mv. Læs videre her.

Videre læsning

Læs videre om

Eksterne links