De næsten lydløse batteridrevne færger på ruten Helsingør-Helsingborg kobles via en fuldautomatisk robotarm til elnettet, når færgerne er i havn. Store dele af døgnet afgår færgerne hvert 15. minut, så der er ofte mindre end 10 minutter til en opladning.
.

HH Ferries Group er med ca. 750 ansatte det helt dominerende selskab inden for transportbranchen i Helsingør Kommune.

Selskabet driver under varemærket Scandlines Helsingør-Helsingborg færgefarten mellem Helsingør og Helsingborg. I 2016 sejlede færgerne 50.000 afgange med 7,3 mio. passagerer, 410.000 lastvogne, 1,4 mio. personbiler og ca. 20.000 busser over Øresund. Ifølge HH Ferries skaber færgefarten op imod 2.000 afledte job i regionen.

I 2018 overgår de to store færger – Tycho Brahe og Aurora – til eldrift, hvor store batterier oplades, mens færgerne er i havn. Rederiet oplyser, at der ved introduktionen er tale om de største eldrevne færger i verden. CO₂-udledningen forventes halveret.

HH Ferries Group består af en række selskaber – herunder HH Ferries Helsingør ApS, HH Ferries Øresund A/S og HH Ferries AB. Selskabet er ejet af en europæisk infrastrukturfond under First State Investments. Det tidligere DSB Rederi A/S blev under navnet Scandlines A/S en del af et fælles dansk-tysk selskab, men blev i 2013 helt overtaget af kapitalfonden 3i Group. Ruten Helsingør-Helsingborg, der var drevet i samarbejde med SweFerry, blev i 2015 solgt fra til First State Investments, men markedsføres fortsat under navnet Scandlines.

Den danske og den svenske regering har i 2017 igangsat en ny analyse af en mulig vej- og togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg, der potentielt kan få afgørende betydning for erhvervsudviklingen i regionen. Projektet bakkes op af Helsingør Kommunes borgmester, Benedikte Kiær (K).

Med afsejling fra Færgevej i Helsingør er de store færger ca. 20 minutter om turen til Helsingborg.

.

Videre læsning

Læs mere om Transport, forsyning samt bygge og anlæg i Helsingør Kommune

Læs også om

Se alle artikler om Erhverv og arbejdsmarked