Opførelsen af Helsingør Station blev i 1889 påbegyndt af N.P. Holsøe, men Wenck stod for fuldførelsen af projektet. Den næsten slotslignende bygning i nederlandsk renæssance er opført i røde tegl. Udsmykningen er rig og primært udført i sandsten. Den er i to etager med fremskudte tårnpartier og afsluttet af et skifertag. Fundamentet hviler på 1.600 pæle banket ned i havbunden.
Helsingør Station
-
Helsingør Station ca. 1896. Stationens rigt ornamenterede interiør blev renoveret 1984‑87. Blandt andet blev de oprindelige flisegulve genskabt, og dekorationer på vægge og loft blev afdækket. Stationen blev i 1987 valgt til Årets Hus i Helsingør, og i 1990 blev hovedbygningen og perrontagene fredet.
-
Helsingør Station i begyndelsen af 1900-tallet. Inden for historicismen er bygningen et fornemt eksempel på nederlandsk renæssance. Den er kendetegnet ved de svungne gavle, spirprydede tårne og røde sten med sandstensdekorationer. Stationen er tegnet af Heinrich Wenck og hans forgænger, N.P. Holsøe. Wenck stod bag adskillige af Kystbanens stationer, retirader og tjenesteboliger langs togstrækningen. Stationen blev indviet i 1891 og fredet i 1990.