Nederste billedfrise. Korsfæstelsen.

.

Fakta

Malerierne er placeret i kor og hovedskib. Malerierne er dateret til 1450-1500 (1375-1475 Gotik og 1475-1550 Sengotik). Malerierne er malet af Søftenværkstedet (o. 1460 – 1490), Tilstværkstedet (o. 1450-1475) og et ukendt værksted.

Kalkmalerierne

Fire scener fra Kristi lidelseshistorie, fra den sidste Nadver til Tilfangetagelsen.
.

Kalkmalerierne i Tilst Kirke forestiller scener fra det nye testamente, Kristi lidelse, død og opstandelse og dagligliv. Malerierne viser Andreas (Apostel), Jakob den Ældre (Apostel), Johannes (Apostel), Judas Thaddæus (Apostel), Matthæus (Apostel), Josef af Arimatæa (Rigmand, Kristi gravlæggelse), Kristus/Jesus (Guds søn), Maria (Jesu moder), Nikodemus (Farisær), Herodes Antipas (Landsfyrste), Simon af Kyrene (Kristi korsbæring), Judas Iskariot (Apostel), Pilatus (Statholder), våbenskjolde, bomærker, vrængefigurer og masker, indvielseskors, fabelvæsener og fantasivæsener og dyr. Derudover indeholder kalkmalerierne andre ornamenter, geometriske borter, planteornamentik borter, rankeslyngornamenter, topornamenter, andre borter, draperier, imitationer og arkitektur. De ornamentale detaljer viser motiverne blomst (stilistisk og naturalistisk) cirkelslag og bueslag, passerroset, sparre, krabbeblad, cirkel, firkant, rombe og trekant, ranke og blad, tovsnoninger, træ og busk, vase og buket, frugt og bær.

Kalkmalerierne er meget bevaringsværdige. I kirken er bevaret mindst tre udsmykninger. Den ældste ornamentale udsmykning med mange variationer er malet i alle kirkens hvælv. De figurative malerier, der er udført at to værksteder sandsynligvis forholdsvis tæt sammen i tid, men begge efter at hvælvene blev indbygget, er meget interessante ved at Lidelseshistorien på nordvæggen har flere sjældne scener. Korsnaglingen, bødlerne, som spiller terning om Kristi kjortel og Kristi sidste hvil – en variation af Smertensmanden – der her ikke er brugt som enkeltstående andagtsbillede, men som en del af den fortløbende historie. Bemærk også, at Kristus bærer korset med korsstammen fremad og Simon af Kyrene har svært ved at tage ved.

Kalkmalerierne er vurderet som mulig behandlingskrævende. Alle kirkens malerier er generelt set i en god bevaringstilstand. Maleriet på skibets nordvæg synes mere tilsmudset end øvrige malerier i kirken, hvilket skyldes de elektriske varmepaneler monteret under malerierne. På skibets undervægge ses få mindre afskalninger i farve- og kalklag. Endvidere mekaniske skader, som kan retoucheres. Partielt har malebund mistet vedhæftning til underlag, men sidder generelt set i spænd.

Kirken

Skib og kor er opført i rå og kløvede kampesten i sidste halvdel af 1100-tallet. På korbygningen har fundamentet nærmest karakter af sokkel. Tre krydshvælv i skibet samt ét i koret har erstattet de flade lofter omkring midten af 1400-tallet. I anden halvdel af samme århundrede er det fladloftede våbenhus i munkesten ved sydsiden blevet tilføjet. Vesttårnet er i munkesten på fundament af marksten. Det stammer formentligt fra årtierne før reformationen. Kirken er hvidkalket bortset fra de kvaderhuggede sten, som er benyttet ved åbninger og hjørner på det romanske kor og skib.

Videre læsning

Læs mere om kirker i Aarhus Kommune

Læs også om

Se alle artikler om

Eksterne links