Louisiana, Museum of Modern Art

Louisianas café med udsigten over Øresund og to skulpturer af Alexander Calder. At integrere kunst- og naturoplevelse var en nyskabelse, da Louisiana åbnede i 1958.

/Louisiana, Museum of Modern Art.
Udsigt over Øresund fra Louisiana ved Henry Moores skulptur Two Piece Reclining Figure No. 5, 1963‑64. Bronze.
.

Louisiana, Museum of Modern Art, der ligger en kilometer nord for Humlebæk Station på Gl. Strandvej, begyndte som et museum for moderne dansk kunst, men er i dag et verdenskendt internationalt museum, der forener en enestående samling af international kunst og aktuelle udstillinger med naturskøn beliggenhed og arkitektonisk helhed.

Museet blev grundlagt i 1958 af ostegrosserer Knud W. Jensen, der ønskede at skabe et udstillingssted, hvor kunsten kunne komme publikum i møde. I 1968 blev museet statsanerkendt og fungerer i dag som et privat statsanerkendt museum.

Museets kernebygning var oprindelig et landsted opført i 1855 af biavler og landmand Alexander Brun, hvis tre koner alle hed Louise. Derfra har hovedbygningen sit navn, Louisiana. I årene efter åbningen undergik museet en udvidelse under de modernistiske arkitekter Vilhelm Wohlert og Jørgen Bo. I alt blev det til syv store udvidelser, alle bygget i en uhøjtidelig og nærmest diskret stil, hvor hovedtanken er, at bygningen skal føje sig ind i landskabet, og at landskabet udenfor skal gå i dialog med kunsten indenfor. Samlingen vokser støt og tæller i 2017 godt 4.000 værker af danske og internationale kunstnere, heraf adskillige af verdenskunstens store navne.

Det er i høj grad Louisiana, der har givet Danmark en plads på den moderne kunsts verdensscene. Årligt viser museet 6‑8 udstillinger, men Louisiana af i dag er meget mere end et museum. Med stor butik, café, restaurant og venneforening med ca. 60.000 medlemmer samt en årligt tilbagevendende international litteraturfestival og et ambitiøst program med foredrag, koncerter og debatter er Louisiana blevet et af de væsentligste kulturmødesteder i Danmark. Med lanceringen af Louisiana Channel har museet skabt en digital platform med hundredvis af film, der i 2015 blev vist syv mio. gange.

Giacometti Salen er næsten blevet synonym med Louisiana. Alberto Giacomettis Gående mand og Stående kvinde, begge fra 1960, i Bo Wohlerts arkitektur fra 1958 med udsigten til Kirkesøen, samler i ét billede oplevelsen af det moderne kunstmuseum.

.

Parken

Parken ved Louisiana er udviklet over mange år. Fra 1958 og indtil i dag har skiftende landskabsarkitekter sat deres præg på haven. I de første år var det Agnete Petersen samt ægteparret Edith og Ole Nørgaard, senere deres datter Lea Nørgaard og Vibeke Holscher. Udgangspunktet var den romantiske have med udsigt til sø, skov og Øresund samt fuldkronede, enkeltstående træer.

De første af Louisianas nyere bygninger blev følsomt placeret i forhold til de store træer. Denne del åbner sig mod særlige haverum: bordursten som trædesten gennem et spejlbassin, en bregnekløft, cafeteriahaven med tremmetag og Henry Heerups granitskulpturer. Herfra ses Alexander Calders Almost Snow Plow (1964‑76) og Henry Moores Two Piece Reclining Figure no. 5 (1963‑64) med Øresund i baggrunden.

Omkring grafikfløjen, under jorden, er terrænet modelleret som en skrænt, der ved stranden afgrænses af en bølgende mur.

Videre læsning

Læs mere om Billedkunst i Fredensborg Kommune

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Kunstinstitutioner og udstillingssteder

Eksterne links