Broen set fra sydvest
.
vestlige stålkonstruktion set fra øst
.
Broen set fra syd
.

Faktaboks

Kommune
Tønder Kommune
Fredningsstatus
Fredet 1937 eller senere
Fredningsnummer
43054
Sted- og lokalitetsnummer
210505-8
Anlæg
Bro, Nyere tid (dateret 1800 e.Kr. - 1900 e.Kr.)

Original fredningstekst

Fr.nr. 4305:4 Møllehus Bro. Broen er 6 m bred og 32 m lang, og selve brokonstruktionen er en 2,20 m høj buet jernkonstruktion i otte felter afstivet med skråstivere og samlet med store jernnagler. På indersiden af den vestlige jernbue er pånittet et indskriftsfelt med teksten: ”Lüneburger Eisenwerk/ 1886”. Broen hviler i begge ender på et fæste af røde teglsten og med 113 x 108 x 34 cm store murede bropiller i hvert hjørne. Pillerne er profilerede og udsmykket med små blændinger. Foran pillerne i begge sider ses skrå vanger, som er ca. 2 m høje ind mod broen, målt fra vejbelægninger og til vandoverfladen. Broen er belagt med asfalt. Asfaltbelægningen kan vedligeholdes som hidtil.

Undersøgelseshistorie

2017
Diverse sagsbehandling - KulturstyrelsenAfventer data
2017
Museal besigtigelse - Haderslev MuseumBesigtigelse for at udarbejde forslag til fredningstekst: En 32 x 6 m stor bro, som består af en 2,20 m høj buet jernkonstruktion i 8 felter afstivet med skråstivere og samlet med store jernnagler. Broen hviler i begge ender på et fæste af røde teglsten og med 113 x 108 x 34 cm store murede bropiller i hvert hjørne. Pillerne er profilerede og udsmykket med små blændinger. Foran pillerne i begge sider ses skrå vanger som er ca. 2 meter høje ind mod broen, målt fra vejbelægninger og til vandoverfladen. Broen er belagt med asfalt. På indersiden af den vestlige jernbue er pånittet et indskriftsfelt: Lüneburger Eisenwerk/ 1886 Broen fører over Sønderå. 30 m vest for broen er en sluse.
2017
Ad hoc tilsyn med fredede lokaliteter - Museum Sønderjylland
2017
Periodisk tilsyn med fredede lokaliteter - Museum Sønderjylland

Bro

Broer er blevet bygget siden forhistorisk tid, dog i begyndelsen i en primitiv form, hvor træstammer eller langstrakte klippestykker blev væltet hen over en kløft eller et mindre vandløb. I takt med mere organiseret transport af mennesker og gods opstod behovet for permanente broer. Dette blev først erkendt af sumererne og egypterne, som for over 5000 år siden byggede et betydeligt antal buebroer af murværk, og af kineserne, der opførte broer for over 4000 år siden. For de permanente broer var det foretrukne byggemateriale mursten eller natursten; sidstnævnte er det mest holdbare af alle, som det bevidnes af de mange broer og bygværker, der har overlevet gennem flere tusinde år. Læs videre her.

Nyere tid

Nyere tid dækker perioden efter indførelsen af enevælden i 1660 og frem til i dag. De beskyttede fortidsminder fra perioden er en meget varieret gruppe af eksempelvis krigergrave fra de slesvigske krige, forsvarsanlæg fra 1. Verdenskrig og anlæg i relation til infrastrukturen, såsom hulveje, broer, jernbanedæmninger, milesten og kilometersten. Desuden omfatter de industrielle anlæg af mange slags, mølleanlæg med kanaler og diger, engvandingskanaler, mange typer anlæg i marsken, købstadsdiger, hovedparten af de beskyttede sten- og jorddiger, mindesten mv. Læs videre her.

Videre læsning

Læs videre om

Eksterne links