Medier i Randers Kommune

Randers er en af Jyllands store radiobyer. Tre kommercielle radiostationer sender døgnet rundt nyheder og musik til Randers Kommune og nabokommuner. Det begyndte i 1990 med Radio ABC, og siden kom Solo FM samt Radio Alfa Østjylland fra 1994, der også sender til Skive, Herning, Silkeborg, Sydfyn og Sønderjylland. Det samlede lyttertal for de tre stationer er 269.000 pr. uge (1. kvartal 2017). Radio ABC har siden 2002 også udgivet ugeavisen Din Avis Randers i et oplag pa 39.558.

Egnens dominerende dagblad, Randers Amtsavis, er udkommet siden 1810. Avisen var oprindelig konservativ, men har siden 1983 været upolitisk. Randers Amtsavis var i lokalt familieeje indtil 1971, hvor Det Berlingske Officin blev medejer og fra 1979 eneejer. I 1998 blev avisen fusioneret med Århus Stiftstidende og ændrede dermed status fra eftermiddags- til morgenavis. Samtidig flyttede ledelsen en række administrative og tekniske funktioner fra Randers til Aarhus, hvilket hverken medarbejderne, læserne eller annoncørerne brød sig om. Læsertallet var i 1998 59.000 og i 2. halvår af 2016 20.000. Fusionen indebar også, at Randers Amtsavis for første gang udkom i en søndagsudgave, der dog lukkede i 2002 efter mindre end fire ar. I 2001 var søsteravisen Dagbladet Djursland i Grenaa, som blev købt i 1929, lukket. I 2009 erkendte den daværende ledelse, at fusionen med Århus Stiftstidende hverken var en redaktionel eller læsermæssig succes. Ejeren af bladhuset har siden 2015 været Jysk Fynske Medier.

Amtsavisens ugeavis, Randers Onsdag, leveres til alle husstande i og omkring Randers i et oplag pa 48.680.

Randers Dagblad og Folketidende1874‑1970 (fra 1970‑76 blot under navnet Randers Dagblad) var knyttet til partiet Venstre. Randers Folkeblad, senere Social-Demokraten for Randers og Omegn, udkom første gang i 1887 og lukkede som Folkebladet i 1973.

Firebladssystemet med dagblade knyttet til de fire dengang dominerende partier eksisterede i Randers i 35 ar, hvor Radikale Venstre var repræsenteret med Randers Amtstidende 1916‑51. I arene 1941‑46 havde Randers med landsavisen Folket hele fem aviser. Folket var knyttet til Landbrugernes Sammenslutning og Danmarks Nationalsocialistiske Arbejderparti (DNSAP), det danske nazistparti, og lukkede i marts 1946.

Langå blev i perioden 1992‑2013 dækket af Lokal Nyt, der i 2013 blev lagt sammen med Bjerringbro Avis i Viborg Kommune under navnet Gudenådalens Avis. I 2016 skiftede den navn til Bjerringbro Avis i et oplag pa 19.400, siden 2016 udgivet af Jysk Fynske Medier.

Den regionale TV 2-station, TV2 ØSTJYLLAND, sendte første gang d. 1. april 1990 fra Mediehuset pa havnen i Randers, men flyttede i 1999 til Aarhus under højlydte protester fra randrusianerne.

DR’s regionalradio, P4 Østjylland, sender ligeledes fra Aarhus.

Randers.netavis.nu og RANDERSiDAG.dk fra 2009 er digitale medier, der har etableret sig, i takt med at papiravisernes oplag er dalet.

Randers Kommune etablerede i 2012 seks fysiske byportaler i gadebilledet, der er digitalt styret med nyheder og reklamer for kommercielle aktiviteter i kommunen. Brancheforeningen Danske Medier mente, at der var tale om konkurrenceforvridende virksomhed i forhold til private medier, men Statsforvaltningen afgjorde i 2016, at kommunen havde lov til at drive byportalerne, hvis det skete forretningsmæssigt. Danske Medier besluttede i 2017 at klage til Økonomi- og Indenrigsministeriet over Randers’ og andre kommuners medieinitiativer med henvisning til risiko for konkurrenceforvridning.

Videre læsning

Læs mere om kultur i Randers Kommune

Læs også om

Se alle artikler om Medier