I begyndelsen af 1800-tallet kom fornyelsen fra Tyskland. C.E.F. Weyse flyttede som 15-årig i 1789 til København, mens Friedrich Kuhlau, der kom til byen i 1810, skrev musik til festspillet Elverhøi (1828), hvori melodien til »Kongesangen« (»Kong Christian stod ved højen mast«) indgår.
Danmarks bankerot i 1813 betød et alvorligt tilbageslag for koncertlivet. I de følgende år genvandt kirkemusikken derfor sin popularitet. Det samme gjaldt Det Kongelige Teaters syngespil, og nye institutioner som Musikforeningen i København blev grundlagt i 1836 og Tivoli i 1843. Efter 1813 fik også musikundervisning akkompagneret af violin eller klaver/harmonium stigende betydning i skoleundervisningen.
H.C. Lumbye var fra Tivolis grundlæggelse leder af Tivolis Symfoniorkester, og musikerne var en del af Musikforeningens orkester. Men i 1847 blev Lumbye indstævnet af Københavns stadsmusikant Carl Gottlob Füssel for brud på dennes eneret til at levere dansemusik i byen. Füssel tabte dog sagen. Allerede i 1844 var Tivoli-Garden begyndt at marchere, og i 1909 blev det et orkester. Mange professionelle musikere har trådt deres barnesko i Tivoli-Garden, og fra 2015 har piger også kunnet deltage på lige fod.
Niels W. Gade stod fra 1850 i spidsen for Musikforeningen og var organist ved Holmens Kirke. Gade var også aktiv i stiftelsen af Københavns Musikkonservatorium (senere Det Kongelige Danske Musikkonservatorium) i 1867. Carl Nielsen var tilknyttet Det Kongelige Teater, og 1915‑27 var han dirigent i Musikforeningen. Fra 1916 og til sin død i 1931 var han tilknyttet musikkonservatoriet.
Det var brødrene Alfred og Jonas Wilhelm Hansen, som havde overtaget Wilhelm Hansen Musikforlag, der foreslog og støttede oprettelsen af Københavns Drengekor, der blev en realitet i 1924 med Mogens Wöldike som dirigent. I dag hører koret til på Sankt Annæ Gymnasium, Københavns Kommunes Sangskole. I 1973 grundlagdes Sankt Annæ Pigekor med 140 sangere. Begge kor har været og er stadig væsentlige for den musikalske fødekæde. Korsang har både været knyttet til nationale strømninger og politiske bevægelser, bl.a. dem, der førte til Grundloven i 1849, og senere grupperinger omkring højskolerne og arbejderbevægelsen. Under Besættelsens første år fik korsang en renæssance med alsangsstævnerne.
I 1971 blev Statens Musikråd stiftet med komponisten Per Nørgård som formand for repræsentantskabet og jazzbassisten Erik Moseholm som medlem. Formålet var at forberede en egentlig musiklov. Et skridt på vejen var, at musikkonservatorierne i Esbjerg, Odense og Aalborg i 1972 blev statsdrevne i lighed med konservatorierne i København og Aarhus. I 1976 fik Danmark den første samlede musiklov, som senere førte til oprettelsen af Rytmisk Musikkonservatorium i 1986.
Musikundervisning i København udbydes af kultur- og undervisningsinstitutionen Rytmisk Center og Københavns Kommunes Musikskole, som i dag ligger i Staldgade, hvor MGK Hovedstaden også er placeret. Herudover er der en selvstændig MGK-afdeling på Sankt Annæ Gymnasium. MGK (Musikalsk Grundkursus) er en treårig uddannelse som forberedelse til konservatoriet. En særlig aflægger af Københavns Kommunes Musikskole er Københavns Kommunes Skoleorkester (KKSO), som blev oprettet i 1955.
Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester (tidligere Sjællands Symfoniorkester) var oprindelig husorkester i Tivoli. I dag er det landsdelsorkester for Sjælland, Lolland og Falster. Et af Europas fornemmeste barokensembler, Concerto Copenhagen, blev grundlagt i 1991, bl.a. som operaorkester på Det Kongelige Teater i forbindelse med opførelsen af barokoperaer. Athelas Sinfonietta Copenhagen har siden 1990 bestilt og uropført ny kompositionsmusik. Endelig bør nævnes Danmarks Underholdningsorkester, det tidligere RadioUnderholdningsOrkestret, der blev oprettet i 1939. I forbindelse med en ny medieaftale i 2014 blev orkesteret nedlagt, men det genopstod året efter i privat regi.