Selv om Svendborg blev den naturlige politiske hovedby i den nye kommune, kom den første borgmester ikke fra byen. Det blev Gudmes borgmester siden 2002, Lars Erik Hornemann (V), der som den første kunne kalde sig borgmester i den sammenlagte kommune. Efter det første valg efter de nye kommunegrænser i 2005 blev han d. 1. januar 2006 formand for sammenlægningsudvalget og d. 1. januar 2007 formelt borgmester i den nye kommune.
I Svendborg Kommune er Socialdemokratiet også i den nye kommune typisk større end Venstre ved folketingsvalg, men ved kommunalvalgene har det siden 2005 været mere åbent. I 2005 blev Venstre det største parti. Det skyldtes ikke mindst Venstrestemmer fra de to landkommuner. Udslagsgivende blev Hornemanns mange personlige stemmer – han fik mere end tre gange så mange personlige stemmer som Socialdemokratiets borgmesterkandidat, svendborgenseren Flemming Madsen. Indbyggerne i den oprindelige Svendborg Kommune skulle dermed efter sammenlægningen ikke kun vænne sig til en borgmester fra Gudme, men også til en borgmester fra Venstre, idet byen havde haft socialdemokratisk ledelse uafbrudt siden 1954.
Ved at blande røde og blå kommuner blev styrkeforholdet mellem de to sider af det politiske spektrum mere lige, og magten har siden tippet frem og tilbage. Allerede efter valget i 2009 måtte Venstre afgive borgmesterposten til Socialdemokratiet og borgmester Curt Sørensen, for så at vinde den tilbage igen ved det følgende valg i 2013, hvor Lars Erik Hornemann generobrede borgmesterkontoret. Og ved det seneste valg i 2017 svingede pendulet så endnu en gang, således at socialdemokraten Bo Hansen siden d. 1. januar 2018 har været borgmester.
Til kommunalvalget i 2017 blev ikke færre end otte af de på det tidspunkt ni partier i Folketinget valgt ind i byrådet, mens ingen af de opstillede lokallister opnåede valg. Der har været tradition for, at mange af Folketingets partier er repræsenteret i byrådet, men fraværet af lokallister er et nyt fænomen. Eksempelvis har Tværsocialistisk Liste været repræsenteret helt frem til og med 2017. Også før kommunesammenlægningen var der i de tre kommuner socialistiske og græsrodsbaserede lokallister.
Ved kommunalvalgene i 2013 og 2017 har Dansk Folkeparti haft gode stemmetal. DF opnåede i 2013 hele fem pladser i byrådet, hvilket gjorde Svendborg Kommune til en af partiets højborge. Positionen blev bevaret efter valget i 2017, hvor de erobrede fire mandater. I begge valgperioder har interne stridigheder i partiet imidlertid splittet gruppen, og Dansk Folkeparti har derfor i meget af tiden siden 2013 kun haft to medlemmer af byrådet.
Mandatfordeling og stemmeprocent ved kommunalvalg i Svendborg Kommune i 2005, 2009, 2013, 2017 og 2021*
|
2005 |
2009 |
2013 |
2017 |
2021 |
A. Socialdemokratiet |
8 |
9 |
6 |
10 |
11 |
B. Radikale Venstre |
1 |
0 |
1 |
2 |
2 |
C. Det Konservative Folkeparti |
2 |
2 |
3 |
2 |
3 |
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
- |
0 |
F. Socialistisk Folkeparti |
2 |
4 |
1 |
1 |
2 |
I. Liberal Alliance |
- |
- |
1 |
0 |
0 |
K. Kristendemokraterne |
- |
- |
- |
- |
0 |
O. Dansk Folkeparti |
2 |
2 |
5 |
4 |
1 |
V. Venstre |
11 |
10 |
6 |
6 |
7 |
Ø. Enhedslisten |
1 |
1 |
4 |
3 |
3 |
Å. Alternativet |
- |
- |
- |
1 |
0 |
L. Svendborg Lokalliste |
- |
- |
1 |
0 |
- |
L. Sydfyns Borgerliste |
1 |
0 |
- |
- |
- |
T. Tværsocialistisk Liste i Svendborg |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
I alt |
29 |
29 |
29 |
29 |
29 |
Kvinder |
6 |
9 |
9 |
8 |
9 |
Mænd |
23 |
20 |
20 |
21 |
20 |
Stemmeprocent |
72,1 % |
70,3 % |
76,2 % |
74,8 % |
70,1 % |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/VALGK3 SAMT KMDVALG.DK
Bo Hansen kom ud af sin første borgmesterperiode med fremgang, da Socialdemokratiet ved kommunalvalget i november 2021 fik 11 ud af de 29 pladser i kommunalbestyrelsen. Mere end halvdelen – 6.332 – af partiets stemmer, var personlige stemmer på borgmesteren. Lokallisterne og Alternativet røg ud af kommunalbestyrelsen mens DF blev reduceret til en plads. Bo Hansen konstituerede sig med seks af de syv partier. Kun det tidligere borgmesterparti Venstre med spidskandidaten Mette Kristensen kom ikke med i konstitueringen.
Folketingsvalg 2007, 2011, 2015, 2019 og 2022 i Svendborg Kommune (stemmer i procent)*
|
2007 |
2011 |
2015 |
2019 |
2022 |
A. Socialdemokratiet |
25,6 % |
26,9 % |
26,4 % |
30,3 % |
34,4 % |
B. Radikale Venstre |
5,4 % |
8,9 % |
3,2 % |
6,5 % |
|
C. Det Konservative Folkeparti |
11,0 % |
4,7 % |
3,4 % |
5,6 % |
|
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
1,9 % |
|
E. Klaus Riskær Pedersen |
- |
- |
- |
0,9 % |
- |
F. Socialistisk Folkeparti |
15,1 % |
11,6 % |
4,3 % |
6,7 % |
8,6 % |
I. Liberal Alliance |
- |
3,8 % |
5,7 % |
1,6 % |
5,9 % |
K. Kristendemokraterne |
0,4 % |
0,5 % |
0,3 % |
1,0 % |
0,3 % |
M. Moderaterne |
- |
- |
- |
- |
9,5 % |
O. Dansk Folkeparti |
14,6 % |
11,8 % |
22,3 % |
8,6 % |
2,5 % |
P. Stram Kurs |
- |
- |
- |
1,7 % |
- |
Q. Frie Grønne |
- |
- |
- |
- |
0,4 % |
V. Venstre |
22,8 % |
23,2 % |
16,6 % |
21,5 % |
9,7 % |
Y. Ny Alliance |
2,4 % |
- |
- |
- |
- |
Æ. Danmarksdemokraterne |
- |
- |
- |
- |
7,5 % |
Ø. Enhedslisten |
2,7 % |
8,6 % |
11,1 % |
9,6 % |
7,0 % |
Å. Alternativet |
- |
- |
6,7 % |
4,2 % |
4,0 % |
Stemmeprocent |
87,0 % |
88,4 % |
86,1 % |
84,9 % |
84,9 % |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/FVKOM
Op gennem 2010'erne spillede skolerne en særlig stor rolle i det politiske liv. Ligesom omkring halvdelen af landets kommuner lukkede Svendborg Kommune folkeskoler i begyndelsen af 2010’erne. Vedtagelsen af en ny skolestruktur indebar bl.a., at to af kommunens folkeskoler i 2011 lukkede helt. Det skete ikke uden politiske sværdslag og folkelige protester. Først efter en intens politisk debat blev skolelukningerne vedtaget med et smalt flertal i byrådet, hvor oppositionens dengang største parti, Venstre, ikke bakkede op om beslutningen. Et par år forinden var det Socialdemokratiet, der som største oppositionsparti – og indtil da ganske usædvanligt for Socialdemokratiet i Svendborg Kommune – ikke var med i en anden politisk aftale, nemlig om budgettet for 2009. Det skete også et par gange i borgmester Hornemanns (V) anden borgmesterperiode. I slutningen af 2010’erne blev budgettet imidlertid vedtaget med brede flertal, og ved budgetaftalen i efteråret 2020 gik selv Enhedslisten med; partiet har ellers siden budgettet for 2008 holdt sig ude af budgetaftalerne.
Emnemæssigt har den politiske diskussion beskæftiget sig med en bred vifte af emner, herunder ikke mindst prioriteringen imellem de brede velfærdsområder som skole, ældrepleje og daginstitutioner. Samtidig har der løbende været fokus på havneområdet og såvel havnefrontens som Frederiksøs fremtidige funktioner. På havnefronten er der bygget boliger på Jessens Mole, og på Frederiksø er der både kultur og erhverv. Hvordan den præcise balance fremover skal være mellem boliger, kultur og erhverv, og hvordan byhavnen og kulturmiljøet på havnen skal se ud, er fortsat et stort tema i svendborgensisk lokalpolitik.