DR P4 var i 2020 landets største radiokanal med en lytterandel på omkring 43 %. Kanalen nåede ud til ca. 58 % af befolkningen eller 2,9 mio. mennesker. Langt efter lå DR P3 med en lytterandel på ca. 11 % og en dækning på omkring halvdelen af befolkningen. Den mest udbredte kommercielle kanal var NOVA, der nåede ud til en femtedel, men dog med 4 % havde en mindre del af lytningen end DR P1 med knap 10 %.
Den privatejede, men offentligt finansierede taleradio R4dio (Radio4) gik i luften d. 1. november 2019, da den overtog frekvensen på den såkaldte FM4-frekvens fra Radio24syv. Radioen var landsdækkende med studier i Aarhus og København med en sendetilladelse til 2027. Lyttertallet var i 2020 omkring 300.000. Radio LOUD åbnede d. 1. april 2020 med en firårig licens på det digitale sendenet DAB. Radioen blev drevet af en sammenslutning af lokalradioer og kulturinstitutioner gennem selskabet Kulturradio Danmark A/S i Svendborg. I oktober 2020 indtrådte Berlingske Media i ejerkredsen og overtog i 2021 hele ejerskabet. Radio LOUD er ikke landsdækkende, idet den ikke kan høres på Bornholm og dele af Lolland-Falster. Målgruppen var unge i alderen 15-32 år, men lyttertallet var i perioder i det første år så lavt, at det statistisk ikke kunne måles. Fra januar 2022 skiftede radioen navn til 24syv.
En række lokalradioer gik gradvis fra omkring 1990 i samarbejde og skabte derved regionalt forankrede og kommercielt levedygtige medier som Radio Viborg, Radio Alfa, ANR, Radio ABC, The Voice og Radio 100. Det daglige radioforbrug var i 2019 på 104 minutter. Hertil skal lægges tidsforskudt radiobrug og podcasts, der ikke indgår i den autoriserede lytterstatistik, men i andre undersøgelser viser en markant vækst.