Etableringen af det danske jernbanenet satte særligt stærkt præg på Randers. I 1861 påbegyndte den engelske hovedentreprenør Peto, Brassey & Betts fremstilling af togvogne på fabrikken Hvide Mølle ved Randers Vesterport. Fra 1870 til 1876 hed virksomheden Randers Jernbanevogn-Fabrik, og i 1876 blev virksomheden omdannet til aktieselskabet Scandia. Herefter voksede virksomheden støt med store ordrer fra De danske Statsbaner (DSB). Thomas B. Thrige overtog i 1930 virksomheden. I 1896 måtte Scandia flyttes til et areal ved havnen, hvor der gennem 100 år blev opbygget et stort fabriksanlæg med langstrakte bygninger til produktionen af togvogne.
I 1980’erne og -90’erne leverede Scandia IC3-og IR4-tog til DSB. Herefter blev fabrikken anvendt til nybygning af togelementer samt reparation og vedligehold af togmateriel. Fra 1980’erne og frem var virksomheden kendetegnet af en lang række ejerskift og navneændringer, og efter 1996 indgik Scandia ikke længere i virksomhedens navn.
I 2001 blev fabrikken opkøbt af koncernen Bombardier og fik navnet Bombardier Transportation Denmark A/S. I 2014 lukkede Bombardiers produktionsafdeling, og i 2017 lukkede resten af virksomheden i Randers.