Teigning Til Ornamenter paa det Kongelige Lyst- og Reyse Fahrtöy. Konstruktionstegning og tekst om Ørnen (1776).

.

Holmen var i 300 år Danmarks største arbejdsplads. Det store område udviklede sig i perioden fra midten af 1500-tallet til 1850’erne, hvor Holmen, værftet og de øvrige faciliteter var skarpt afgrænset i forhold til København, da flåden havde egne love, hospitaler, skoler, fængsler og sågar kirker samt kirkegårde. Holmen forsynede desuden deres ansatte med arbejde, uddannelse, bolig, mad, brændsel og klæder. Området omfattede Gammelholm, Frederiksholm, Dokøen, Arsenaløen, Bodenhoffs Plads, Dokken på Christianshavn og Nyholm med Flådens Leje.

Holmens placering i København var ingen tilfældighed, da København ikke alene var rigets største havn, den var også placeret ved mest anvendte gennemsejling mellem Nord- og Østersøen samt Øresund, som var et farvand med dybde til større bådtyper. Man var desuden også tæt på kongemagten og beslutningstagerne. I det første tiår af 1600-tallet slog Christian IV Københavns rolle som flådes hovedbase fast.

Gennem flere århundrede var Holmen teknologiførende i Danmark. Teoretisk velfunderede officerer og dygtige håndværkere var med til at introducere den nyeste teknik på værkstederne og laboratorierne. På pladser og bredinger afprøvedes mekaniske indretninger og på skibene udførtes forsøg med avanceret destruktionsteknologi og navigation.

Teknologien blev ofte hentet i udlandet, hvor man hvert år sendte et hold unge søofficerer ud, som hjembragte efterretninger om havneanlæg, værfter og anden maritim teknologi. Dog udspionerede de også andre lande, der var teknologisk længere fremme end Danmark, hvorfor de udsendte stjal konstruktionstegninger af skibe og maskiner. I al hemmelighed fik de sågar lokale håndværkere til at fremstille modeller af de ting, som var for komplicerede til at beskrive i ord eller tegninger.

Frem til flådens rand i 1807 kunne ingen private værksteder i Danmark måle sig med Holmen, men englandskrigene bremsede den positive udvikling voldsomt, og statsbankerotten i 1813 betød, at man måtte starte forfra. I denne periode kom den danske flåde til at opleve en marineteknologisk forandring, idet landets teknologiske centrum var raseret, og flådens leje nu lå øde hen.

Den ny damp- og maskinteknologi stillede nye krav til den tekniske uddannelse af flådens konstruktører og værftets håndværkere. Men der eksisterede endnu ikke, uden for Holmen, nogen form for formaliseret ingeniøruddannelse, og kun meget få danskere havde den fornødne indsigt og praktisk erfaring med den ny teknologi.

I 1790 havde man anskaffet landets første dampmaskine, og i 1806 indkøbte man to avancerede Boulton & Watt maskiner til ankersmedien på Gammelholm. Man søgte derfor med lys og lygte efter en person, der kunne lede opbygningen af de tekniske tjenester på Holmen. På en rejse i England fik den unge søofficer N.E. Tuxen kontakt med en teknisk begavet englænder, som han inviterede til København. Hans navn var William Wain, og han ankom i 1845 og blev straks ansat på Holmen. I 1852 oprettedes der under hans ledelse et maskinkorps og et maskinværksted på Frederiksholm, og ti år efter blev han udnævnt til underdirektør ved maskinvæsenet. Som direktør stod han for indkøbene af en række nye værktøjsmaskiner, hvoraf nogle for første gang blev taget i anvendelse på Holmen.

Fra midten af 1840’erne havde man tillige indledt et teknisk samarbejde med Burmeister & Baumgarten på Christianshavn. Herfra leveredes nogle af flådens første jernskibe. Det var for øvrigt i denne periode svært at skelne mellem de to teknologiførende virksomheder, som nærmest levede i et symbiotisk forhold. Men selv om de forsøgte at holde deres viden for sig selv, så foregik der en langsom udveksling af teknikere og håndværkere til gavn for den endnu spæde Københavnske skibsbygnings- og maskinindustri.

I 1970 løb det sidste skib af stablen på Orlogsværftet, og i 1991 forlod den sidste håndværker det gamle værft. København mistede dermed en af landet største og mest traditionsrige arbejdsplads.

Modeller af maskiner

Selvom hovedstammen i modelsamlingen udgøres af skibs- og konstruktionsmodeller, omfatter den også en stor samling af maskiner og mekaniske indretninger. En væsentlig del af denne gik dog tabt ved branden i 1795. Den ældste endnu eksisterende tekniske model er således fra 1735. Modellen er et forarbejde til den eksisterende mastekran på Nyholm. Fra perioden 1750 til 1850 stammer en række smukke og instruktive skalamodeller af forskellige tekniske anlæg med tilknytning til skibsbyggeriet: – beddinger, rambukke, kraner, muddermaskiner, pumper og sprøjter. Hertil kommer en samling af modeller af skibstilbehør som for eksempel kabysser, ror, styreapparater, master, mærs, rat, ankre, bundstokke, middelspanter og lænsepumper.

I begyndelsen af 1800-tallet begyndte man at samle på modeller af værktøjsmaskiner. For eksempel maskiner til udskæring af blokke, en maskine til skæring af skiver i pokkenholt, en drejebænk til cylindriske og koniske emner samt en maskine til at lokke huller i kobberplader. Disse mekaniske modeller giver et enestående billede af datidens marineteknologiske formåen.

Hovedparten er fremstillet på værftets eget modelkammer og er blevet brugt til at anskueliggøre mekaniske principper. Andre blev oprindelig indsendt til Konstruktionskommissionen af både danske og udenlandske foretagere. Endelig er et antal hjembragt fra udlandet i forbindelse med konstruktionsofficerernes spionagetogter.

Håndværkere

Håndværkerne stod under kommando af Holmens chef, mens det daglige ansvar var lagt i hænderne på fabrikmesteren. Håndværkernes løn var sammensat af flere poster. Den bestod ud over den faste løn, af et bidrag til kost og klæder, samt for dem som ikke havde fast bolig i Nyboder, af et tilskud til huslejen. Der ydedes tillige et tillæg for hver dag der arbejdedes på Holmen, altså for de dage hvor den enkelte håndværker mønstredes. Især om vinteren måtte man ofte sende håndværkerne hjem, fordi der ikke kunne arbejdes på grund af vejrforholdene. En del af lønnen blev i perioder udbetalt i form af rug, ærter, malt, tællelys, byggryn, smør, kød og flæsk. Naturalierne blev på bestemte dage, de såkaldte kostdage, udleveret fra Proviantgården på Slotsholmen.

Arbejdet var hårdt og fysisk krævende og arbejdsdagen lang. Kun få mekaniske hjælpemidler stod til rådighed. Ved de ekstremt tunge arbejdsprocesser betjente man sig af simple maskiner som kiler, kraner og taljer, og kun undtagelsesvis brugte man heste og okser som trækkraft. Normalt mødte Holmens folk klokken fem, og de kunne når klokken faldt i slag hen under aften igen vende hjem til Nyboder. Om vinteren var arbejdstiden tilpasset dagens længde, idet lyset var afgørende for, hvor længe man kunne se til de forskellige arbejder. Smedene begyndte tidligt hele året for bedre at kunne udnytte ilden i esserne, og de fik da også en højere løn end de øvrige håndværkere.

En tid lang foregik mødetidskontrollen, også kaldet mønstringen, ved en arbejdsparade. Denne fandt sted både om morgenen og efter middagspausen. En time efter arbejdstidens begyndelse sluttede mønstringen, og mønsterskriveren indberette dem som var kommet for sent eller udeblevet fra tjenesten. Gentagelser førte til afkortninger i lønnen og kunne i værste fald føre til fængsel eller korporlig afstraffelse. Igennem hele 1700-tallet var Holmen byens største arbejdsplads. Det kan med nogen forsigtighed anslås, at omkring en fjerdedel af Københavns forsørgere hentede deres daglige udkomme på Holmen. Et imponerende tal og hvis man tager det landmilitære personel med i opgørelsen, forstår man at bybilledet var præget af uniformer, og at byens økonomi i høj afhang af deres tilstedeværelse.

Et væld af håndværk var repræsenteret i værkstederne. Ud over de til selve skibsbyggeriet knyttede håndværk, var der tale om fag, som for en stor dels vedkommende nu er uddøde, for eksempel: mastemagere, rebslagere, kalfatrere, pælebukkere, bødkere, borere, blokkedrejere, pumpeborere og rapertmagere.

Nye håndværkere rekrutterede man blandt Nyboders drenge, der allerede i syv- eller otteårsalderen kunne de blive indskrevet som "Rugdrenge". Løn fik de ikke, men for deres indsats tildeltes familien en ekstra portion rug, deraf navnet. Når drengene blev tolv år, avancerede de til "kostdrenge", og først senere kom de ind i et egentligt læreforhold. Efter udstået læretid kunne ungsvenden eller "karlen" begyndte det langsomme avancement op gennem håndværkerklasserne.

Spionage

Fra 1701 blev de danske søofficerere uddannet på Søkadetakademiet. Uddannelsen var en blanding af teori og praksis og kan betragtes som en forløber til den civile ingeniøruddannelse. Fire af de bedst begavede kadetter blev hver år udvalgt til at deltage i en såkaldt dannelsesrejse, der gik til England, Holland og Frankrig; tre af 1700-tallets førende søfartsnationer.

På disse rejser indsamlede de teknisk kyndige officerer informationer og havne, dokker, beddinger, skibe og mekaniske indretninger. Skibe og anlæg opmåltes og af de komplicerede maskiner blev der fremstillet modeller ligesom der førtes løbende dagbøger med optegnelser og bearbejdnings- og produktionsmetoder. Oplysningerne blev gennem de danske gesandtskaber sendt til Admiralitetet i København, der med stor interesse studerede de sidste nyheder inden for videnskab og teknologi. Der var ikke blot tale om informationer af maritimteknologisk art. Der var blandt det indsendte materiale ofte tegninger og modeller af civil teknologi, som blev stillet til rådighed for den endnu spæde danske industri. Der var i virkeligheden tale om regulære spiontogter, der hvis de var blevet opdaget kunne have ført til fængsels- eller dødsstraf. Men Admiralitetet tog chancen for der var store penge at spare for den danske stat. Ved denne utraditionelle fremgangsmåde at skaffe Danmark sig adgang til de nyeste teknologi og sparede de omkostningstunge investeringer i selve udviklingsarbejdet.

De rejser, som søofficererne foretog, har aflejret sig i både Orlogsmuseets og i Rigsarkivet. Her findes nu enestående vidnesbyrd om tidens teknologi – vidnesbyrd, som på grund af krige og brande nu er gået tabt i udlandet.

Videre læsning

Læs mere om Databasen Orlogsbasen

Læs videre om

Se alle artikler fra Orlogsbasen