TEKO, Dansk Konfektions- og Trikotageskole, ved åbningen i Herning i 1968.
.
Tekstilmessen i Herning-Hallen i 1961. Først i 1964 åbnede modemesser i København, og efter 1970 ophørte messerne i Herning.
.
Anders Ronnum Pedersen fik tilnavnet »Danmarks ældste uldhandler«, da han som 88-årig stadig i 1935 vandrede med sine sække med uldvarer. De omvandrende uldhandlere havde deres storhedstid i anden halvdel af 1800-tallet, da mange landbrug gik fra selvforsyning til markedsøkonomi og dermed købte færdige uldvarer frem for selv at producere dem. Fotografi fra Kibæk fra begyndelsen af 1900-tallet.
.

Design blev fra 1960’erne en del af dagsordenen for den midtjyske tekstil-og beklædningsindustri. Massekommunikation, masseproduktion og øget købekraft skabte mere kræsne forbrugere, der shoppede livsstil og mode.

Det blev designerens rolle at skabe koblingen mellem virksomhederne og forbrugernes krav til billigt og moderigtigt tøj. Inspirationen kom især fra samtidens unge danske designfirmaer som Margit Brandt og Dranella, og flere virksomheder fik disse og andre til at lave kollektioner for sig. Designerens rolle var ud over at formgive tøjet også at fungere som blikfang, hvilket skulle generere presseomtale og mersalg af virksomhedens øvrige produkter. Margit Brandt udviklede i begyndelsen af 1970’erne en serie unisexundertøj for undertøjsfabrikken JBS og indgik i markedsføringen, hvor hun poserede sammen med unge mænd i undertøj. Søs Drasbæk fra Dranella var også aktiv i området og skabte i første halvdel af 1970’erne en kollektion af kvindeskjorter for Aage Damgaards skjortefabrik, Angli. Søs Drasbæk var niece til Aage Damgaard.

De uddannede designere, der kom til Herning omkring 1970, var skolet i haute couture, mens fabrikkerne i Herning søgte designere, der kunne tilpasse internationale modetendenser til en lønsom produktion og skabe salgbare kollektioner. Således blev Dansk Konfektions- og Trikotageskole etableret i 1968 på fabrikantinitiativ.

Det var en sammenlægning af Midtjydsk Textilskole, etableret i 1944 i Herning, og Dansk Konfektionsskole, etableret i 1961 i København. I skolens regi blev der oprettet brancherelevante uddannelser inden for såvel æstetiske som tekniske fag, og det fælles fokus var på at lære de unge mennesker at skabe en balance mellem design og forretning. Skolen skiftede i 1991 navn til TEKO-Center Danmark og i 2015 til VIA Design. I begyndelsen blev der primært uddannet konstruktører, men siden også designere. De fik job i virksomhederne og skulle skabe mærkevareidentitet for producenten, men forblev anonyme for offentligheden.

Modemesserne

For de virksomheder, der valgte at gå mærkevarevejen, blev modemesser vigtige for markedsføring og salg. I 1947 afholdt fabrikanterne den første tekstilmesse i Herning. Fra 1954 blev messen afholdt i den nybyggede Herning-Hallen, det senere MCH Herning Kongrescenter, og fra 1964 i de nye messehaller, der var blevet opført uden for byen. Fra 1964 opstod der to modemesser i København, og de lokale virksomheder flyttede deres blik væk fra det danske marked og begyndte at udstille udelukkende i hovedstaden, hvor de udenlandske opkøbere befandt sig. Den sidste modemesse i Herning blev afholdt i 1970.

Konkurrencen udefra

I løbet af 1970’erne fik klassiske tøjbutikker konkurrence fra supermarkedskæder og udenlandske kædebutikker.

Mange virksomheder valgte at blive leverandører til disse frem for at investere i design og markedsføring. De producerede private label-tøj, hvor de ikke selv var synlige for forbrugeren. Pagh Mørup Børnekonfektion i Aulum blev således storleverandør til bl.a. svenske H&M.

Verden åbnede sig, og designerne fik brug for nye redskaber i form af trendmaterialer. Poul Erik Jakobsen etablerede i 1975 PEJ-gruppen som et uafhængigt trendbureau, der indsamlede og systematiserede trends, som blev præsenteret i trendmagasiner. Den øgede konkurrence fra udlandet pressede dog også virksomhederne. I 1980’erne blev der satset på højteknologi, og produktionen blev automatiseret og rationaliseret. For at hente gevinsten på rationalisering måtte der gives køb på store variationer i tøjets udseende og dermed design. Dog kom der i første halvdel af 1990’erne igen fokus på design, og produktionen flyttede fra Herning til lande med lavere timeløn, hvor der kunne lægges mere arbejdstid i produktet. Samtidig gjorde den nye konkurrencesituation det også klart, at der fandtes mange producenter i udlandet, som kunne levere de lavteknologiske produkter. Alle virksomheder, både leverandører og mærkevareproducenter, var nødt til at have design i deres produkter for at skille sig ud.

Væg til Væg-tæpper

Tæppefabrikkernes produktion tidobledes fra slutningen af 1950’erne til begyndelsen af 1970’erne. Danskerne flyttede i parcelhus, og der opstod et marked for væg til væg-tæpper. Tæppefabrikken Egetæpper A/S investerede i 1970’erne i avanceret teknologi, der kunne lave individuelle tæppedesign efter kundens ønske. Fra begyndelsen af 1980’erne var det i stigende grad hoteller og butikker, der fik udført specialdesignede tæpper med mønstre og logoer efter eget ønske. Det var begyndelsen på det såkaldte kontraktmarked, som også områdets andre tæppefabrikker gik over til. Fra 1985 skabte egetæpper desuden serien Ege Art Line, som var afpassede tæpper til at dekorere hjemmet med. De var alle fremstillet i samarbejde med kendte kunstnere eller ved anvendelse af deres værker, herunder kunstnere som Robert Jacobsen, Per Arnoldi, Wassily Kandinsky, Paul Klee og Andy Warhol. Egetæpper er i dag en af Europas største tæppeproducenter med fire højteknologiske fabrikker i Danmark og et spinderi i Litauen. Virksomheden samarbejder bl.a. med designeren Tom Dixon og modeskaberen Christian Lacroix.

Uldbinderiets historie på egnen

Egnens tradition for tekstilindustri startede flere hundrede år før designindustriens start i 1960’erne. I de midtjyske hedeområder udviklede der sig i løbet af 1700-tallet en omfangsrig handel med uld og uldvarer. Især bindevarer (strikvarer) blev produceret i stor stil. Hosebinderi var ikke kun forbeholdt kvinder, både mænd og børn var også beskæftiget, og i 1801 havde 68 % af husstandene i Gjellerup Sogn i Hammerum Herred hosebinderi som hovederhverv. De omvandrende hosekræmmere opkøbte bindevarer og forhandlede dem videre, bl.a. til hovedstaden og udlandet. Ofte solgte hosekræmmerne også uld til hosebinderne.

Uldarbejdet havde både en økonomisk og en social betydning. I de mørke vinteraftener var det ikke ualmindeligt at samles i bindestuer (strikkestuer), som beskrevet i St.St. Blichers novelle »E Bindstouw« fra 1842, hvor hele familier samles om arbejdet og opbyggelige historier. På dette tidspunkt var dagene dog talte for uldbinderiet, og i løbet af de næste årtier blev produktionen af uldvarer i stigende grad industrialiseret.

Den industrielle tekstilproduktion i Midtjylland så sin begyndelse i årene 1839‑40, da den slesvigske købmand Nis Clason anlagde Clasonsborg (i dag: Skarrildhus) som uldspinderi, farveri og valkeri. I begyndelsen opkøbte han hjemmegjorte uldvarer på egnen, som blev efterbehandlet og videresolgt, og allerede i 1846 blev der anlagt en klædefabrik drevet af den opstemmede Karstoft Å.

Videre læsning

Læs mere om historie i Herning Kommune

Se alle artikler om Historie