Design blev fra 1960’erne en del af dagsordenen for den midtjyske tekstil-og beklædningsindustri. Massekommunikation, masseproduktion og øget købekraft skabte mere kræsne forbrugere, der shoppede livsstil og mode.
Det blev designerens rolle at skabe koblingen mellem virksomhederne og forbrugernes krav til billigt og moderigtigt tøj. Inspirationen kom især fra samtidens unge danske designfirmaer som Margit Brandt og Dranella, og flere virksomheder fik disse og andre til at lave kollektioner for sig. Designerens rolle var ud over at formgive tøjet også at fungere som blikfang, hvilket skulle generere presseomtale og mersalg af virksomhedens øvrige produkter. Margit Brandt udviklede i begyndelsen af 1970’erne en serie unisexundertøj for undertøjsfabrikken JBS og indgik i markedsføringen, hvor hun poserede sammen med unge mænd i undertøj. Søs Drasbæk fra Dranella var også aktiv i området og skabte i første halvdel af 1970’erne en kollektion af kvindeskjorter for Aage Damgaards skjortefabrik, Angli. Søs Drasbæk var niece til Aage Damgaard.
De uddannede designere, der kom til Herning omkring 1970, var skolet i haute couture, mens fabrikkerne i Herning søgte designere, der kunne tilpasse internationale modetendenser til en lønsom produktion og skabe salgbare kollektioner. Således blev Dansk Konfektions- og Trikotageskole etableret i 1968 på fabrikantinitiativ.
Det var en sammenlægning af Midtjydsk Textilskole, etableret i 1944 i Herning, og Dansk Konfektionsskole, etableret i 1961 i København. I skolens regi blev der oprettet brancherelevante uddannelser inden for såvel æstetiske som tekniske fag, og det fælles fokus var på at lære de unge mennesker at skabe en balance mellem design og forretning. Skolen skiftede i 1991 navn til TEKO-Center Danmark og i 2015 til VIA Design. I begyndelsen blev der primært uddannet konstruktører, men siden også designere. De fik job i virksomhederne og skulle skabe mærkevareidentitet for producenten, men forblev anonyme for offentligheden.