Modsat de fleste kommuner i landet er elevtallet i Skanderborg Kommune stigende og har været det længe. Tilflytninger og fødselsoverskud har betydet en stabil vækst i antallet af 6‑16-årige.
Det har medført, at kommunen i årene efter, at Strukturreformen trådte i kraft i 2007, har haft brug for alle sine 18 folkeskoler (se Tabel 1).
Skanderborg var den første danske kommune, der indledte et samarbejde med den newzealandske professor John Hattie om at udvikle lærernes viden og kompetencer inden for undervisningskonceptet »synlig læring«, der lægger vægt på feedback og synlighed i læringen. Konceptet omfatter alle kommunens skoler. Dagtilbuddene er siden fulgt efter med projektet »At lære at lære«.
Kommunens 10.-klassetilbud, UCS10, er placeret ved siden af Skanderborg-Odder Center for Uddannelse (SCU) for at give de unge de bedste forudsætninger for at komme videre med en ungdomsuddannelse.
Søgningen til de frie grundskoler har i tiåret 2008‑17 været svagt stigende. Fire af de frie grundskoler er grundlagt mellem midten af 1970’erne og begyndelsen af 1990’erne.
Sidst tilkomne er Åskolen, der blev oprettet i 2017 i kombination med Efterskolen Ådalen, der blev oprettet i 1981 og bygger på lilleskolebevægelsen. Bevægelsen blev oprindelig udformet i samarbejde med Galten Lilleskole, Århus Friskole, Friskolen i Viborg, Gudenåskolen og Randers Lilleskole.
Klank Efterskole i Galten kunne i 2018 fejre sit 150-års jubilæum. Den blev oprettet i 1868 som højskole og virkede som sådan i mange år. Skolen har også fungeret som landbrugsskole og friskole, men fra 1939 blev den udelukkende efterskole.
På Brøruphus Efterskole ved Skanderborg er fokus på den fysiske aktivitet, mens Himmelbjergegnens Natur- & Idrætsefterskole tæt ved Julsø har friluftslivet i højsædet.