Faktaboks

Allan Schmidt
Født
14. august 1923, Århus
Død
21. april 1989, Gentofte
Titel
Billedhugger, maler, grafiker
Nationalitet
Dansk
Virkested
Danmark, Italien

Biografi

Allan Schmidt anvendte på skift oliemaleri, collage og keramisk skulptur. Han begyndte som naturalist med figurbilleder og landskaber, men i årene efter 2. verdenskrig fik han kontakt med de franske og danske kunstnere, som arbejdede med det konkrete maleri. I slutningen af 1940rne forlod han de genkendelige motiver og begyndte at arbejde med konstruktive kompositioner. For at gøre billederne dynamiske anvendte han ofte linier, bestående af tre-fire kraftige sorte streger ved siden af hinanden, som går på skrå over billedet, knækker og danner en ny figur. Samtidig begyndte han at lave stramme skulpturer, enten spinkle jernkonstruktioner eller kubiske cementblokke, der forskydes og tilsammen danner en helhed.

I midten af 1950erne kom billederne, tit i høje, smalle formater, til at virke kubistiske på grund af planer, som indbyrdes overlapper hinanden. Farverne blev dunkle, mættede blå og grønne, varm rød og orange. I slutningen af 1950erne blev formerne friere, mere runde og samlet om en lodret midtakse eller omkring billedets midtpunkt, hvorfra de slynges mod rammens kant. Omkring 1960 begyndte han at arbejde med farvemodsætninger, ofte treklange, men også modulationer over en enkelt farve, som f.eks. I gråt. De fire store vægfelter i Vest-Teatret i Brabrand var blandt de opgaver, der viser den konkrete kunsts muligheder inden for udsmykning, men da S. fik bestilling på det store relief til Horsens Centralbibliotek valgte han et nyt materiale, stentøj. Han havde ikke tidligere arbejdet med keramik, men indledte et samarbejde med Kählers keramiske værksted. I det store polykrome værk forenes farven og stoffet, den geometriske arkitektur omformes og forbindes med organiske former i en dæmpet farveskala, hvor hvidt og blåt og tonerne derimellem dominerer. Siden udførte han flere store udsmykninger i dette materiale, senest Early Bird, inspireret bl.a. af telesatelitten af samme navn. De to store fuglelignende relieffer er holdt i lerets rødbrune farver, tilført gråhvidt og blåt.

Også i sine mindre stentøjsskulpturer spiller S. tit på modsætningen mellem en sandet, ru overflade og den glatte, farvede glasur. Samtidig søgte han efterhånden at lukke formerne op, så man kan se, hvad de indeholder. Udtryksformen er stadig nonfigurativ, et organisk, ekspressionistisk formsprog, inspireret af naturens former, oftest fragmenter af den menneskelige krop. I de senere år beskæftigede S. sig mere eller mindre abstrakt med torsoen som udtryksmiddel, samtidig med at han arbejdede med collagen. Persiske fajancer, som han sammen med afrikanske skulpturer opbyggede en stor samling af, var en af hans største inspirationskilder.

Genealogi

Schmidt, Allan Edward, 1923-1989, maler, billedhugger og grafiker. *14.8.1923 i Århus, ?21.4.1989 i Gent., begr. smst. (Mariebjerg). Forældre: Maskinm. Edward S. og Helle Sjøreen ~1° 8.12.1945 i Randers med Gerda Henriksen, *24.8.1927 i Kbh., datter af Alfred H. og Emilie Kjeldsen. ~2° 27.11.1981 i Gent. med lærer Jytte Due, *3.7.1938 i Århus, datter af ing. Erik Jensen og Louise Schjøth D.

Uddannelse

Den Frie Malersk., Göteborg 1944; École des Beaux Arts, Paris 1953-55.

Videre læsning

Læs videre om

Se alle artikler om billedkunst

Se alle kunstnerbiografier

Eksterne links