Henrik Starcke
Faktaboks
- Født
- 16. april 1899, København
- Død
- 5. juni 1973, Frederiksberg
- Kilde
- Kunstindeks Danmark
- Titel
- Billedhugger
- Nationalitet
- Dansk
- Virkested
- Danmark
Biografi
Henrik Starcke begyndte som maler, men gik i 1929 helt over til skulpturen. Lange studierejser sydpå gjorde ham dybt fortrolig med oldtidens og middelalderens kunst. Dette ses i visse af hans værker i en ren og enkel formgivning, f.eks. i To tyrekalve, 1935-36, Hoved, 1940, og Monumentet for ofrene fra 2. verdenskrig, 1952, Esbjerg. En anden del af hans skulptur er præget af stor fantasi og humor, og her anvendte han ofte usædvanlige materialer som stentøjsskår, flinteskærver, rustne søm m.m. Især kan fremhæves hans levende dyre- og fugleskulpturer. Helt specielt i hans værk står imidlertid hans arbejder med relieffets udtryksmuligheder. Et mylder af personer fylder planet op, og gennem deres placeringer, overlapninger og levende bløde former skabes stor og markant rumdybde. Fra midten af 1950erne understreges lys og skygge ofte med polykrome midler. Med relieffer som Abraham i Mamrelund, Begravelse og Opstandelse skiller han sig ud som en absolut ener i samtidens skulptur.
Genealogi
Starcke, Henrik, 1899-1973, billedhugger. *16.4.1899 i Kbh., ?5.6.1973 på Fr.berg, begr. på Karlstrup Kgrd. Forældre: Skolebest., politiker, prof. Carl Nicolai S. og Charlotte Cathrine Lorenzen. ~21.11.1925 i Paris med maleren Dagmar Margrethe Kristine Kaae (se Starcke, Dagmar), *13.12.1899 på Fr.berg, ?27.7.1975 i Farum, datter af rentier Frederik Christian Larsen K. og Hansine (Signe) Klinge.
Uddannelse
Student 1917; stud. med.; Tekn. Sk. 1920; Kunstakad. Kbh., malersk. (Ejnar Nielsen) 1920- 24.