Faktaboks

Henrik Have
Født
14. marts 1946, Gladsaxe
Titel
Forfatter, maler
Nationalitet
Dansk
Virkested
Danmark

Biografi

Henrik Haves grundlag for sine kunstneriske aktiviteter er sprog og billede i videste betydning. Det foldes ud i et vidt spænd af udtryk: Tegning, maleri, bogobjekt, skulptur, keramiske værker samt performance, environement og skønlitterær virksomhed. Fluxus, konkretpoesi og attituderelativisme fik betydning for hans tidlige arbejde i 1960erne. Dengang arbejdede han konsekvent med sort og hvid og undtagelsesvis med kraplak, på papir eller lagen i en kombination af tekstfragment, abstraktion og fragment af figuration. Allerede i 1968 afviste han maleriet som et for entydigt kunstnerisk udsagn og indledte i stedet en produktion af bogobjekter, hvor billedets enkelte elementer samt tekst eksisterede som henvendelser på papirstykker. 1970erne var således præget af bogobjektet og en stigende skønlitterær virksomhed, hvor udstillingsaktiviteten ofte kombineredes til en performance, hvor kunstneren læste en koncentreret tekst op. Heri opstod dialog og dramatisering af hverdagens aktiviteter eller anvisninger på kunstneriske konstruktioner. Art & Language- gruppen fra England i særdeleshed var en afgørende inspirationskilde for det, H. har kaldt sin konceptuelle praksis i 1970erne, der sammenfattende kan betegnes som sproglige objekter.

Det værk, der dannede grundlag for H.s eksperimenter i 70erne var bogobjektet Sun after Lunch, forlaget Unovis, 1971, hvorefter kunstneren startede sit eget forlag After Hand, der udgav egne værker samt danske og udenlandske kunstneres, bl.a. Per Højholt, Lawrence Weiner og Jochen Gerz. Da H. i de første år af 1980erne igen viede sin indsats til maleriet var det bl.a. inspireret af eksemplet fra det "vilde" maleri. 21 gotiske billeder var den første større udstilling af malerier i stærke farver, og hvis indramning havde objektkarakter: To tårne afsluttede rammen foroven, der til gengæld var afbrudt af en åbning forneden. Det var med malerier i 1980erne og 1990erne, at H. brugte en varieret palet og farven som ligeværdig middel i det kunstneriske udtryk sammen med fragmentariske kropsdele eller arkitektoniske brudstykker, kombineret med tekst. En særlig Havesk ikonografi opstod gennem disse år med en mangfoldighed af referencer til litteratur, kulturer, folkekunst og det kropsliges gestik. En sammensmeltning af intellekt og sanselighed er de senere års værker blevet karakteriseret. Tolkninger af det pluralistiske billedunivers er flertydige, hvor det erotiske og spirituelt-religiøse afløser og indflettes i hinanden.

Genealogi

Have, Henrik, *1946, maler og forfatter. *14.3.1946 i Gladsaxe. Forældre: Overlaborant, gårdejer Helmer Andreas H. og laborant Carla Christine Bloch. Samliv fra 1989 med Anne Katrine Kokholm Nielsen, *11.6.1971 i Ålborg, datter af lærer Erik K. N. og Annemarte Nørgaard Knudsen.

Uddannelse

Den fri Lærersk., Ollerup 1965-71; autodidakt som kunstner.

Videre læsning

Læs videre om

Se alle artikler om billedkunst

Se alle kunstnerbiografier

Eksterne links