Faktaboks
- Kommune
- Ringkøbing-Skjern Kommune
- Fredningsstatus
- Fredet 1937 eller senere
- Fredningsnummer
- 2403107
- Sted- og lokalitetsnummer
- 180401-260
- Anlæg
- Hulvej, Udateret (dateret 250000 f.Kr. - 2014 e.Kr.)
Fr.nr. 2403:107 Vejsystem. Flere generationer af vejsystem ved Ravnsbjerg i Omme Bakker: 6 parallelle hulveje orienteret ØNØ-VSV og syd og sydøst herfor et bredt bælte med mindst 15 NØ-SV orienterede hulveje og hjulspor samt parallelt og øst for disse et yngre vejtracé. Vejsystemet ligger, som vist på vedhæftet kort, på toppen og i nordøstskråningen og i sydskrænten af en bakkeø. De 6 parallelle hulveje længst mod nordvest og ca. 40 m nord for gravhøjen, fredningsnr. 2403:87, er op til 65 m lange, 0,6 m dybe og 2 m brede i bunden. De 15 parallelle hulveje og vejspor forløber mellem gravhøjene, fredningsnr. 2403:87 og 2403:6, 2403:5 og 2403:8 samt 2403:4 og 2403:7, og også øst for gravhøjen, fredningsnr. 2403:6. Sporbæltet er op til 555 m langt og bredder sig over et areal med en bredde på 100 m i den nordøstlige del og 215 m i den sydvestlige del. Hulvejene er op til 2,5 m dybe og 2 m brede i bunden. Mod nordvest har en enkelt hulvej en bredde på op til 5 m. Ommebakkevej, der er grusbelagt og 4 m bred, passerer Ø-V gennem sporbæltet. Nord for Ommebakkevej er de to vestligste spor afbrudt to steder af jordbearbejdede bælter af 15 ms bredde. Syd for Ommebakkevej er sporene omkring gravhøjene, fredningsnr. 2403:7 og 2403:8, forstyrret af ældre gravninger. En hulvej beliggende i det sydøstlige hjørne af området er forstyrret af en større dyregrav. Det yngre landevejstracé, i form af en ca. 150 m lang og op til over 4,5 m dyb vejslugt, ligger i den nordvestlige del af matr. nr. 5g Den nordvestlige Del, Brejning, og ca. 30 m sydøst for gravhøjen, fredningsnr. 2403:8. Den er ca. 8 m bred i bunden og ca. 20 m bred for oven i den nordøstlige ende, og godt 15 m bred i bunden og knap 30 m bred for oven i den sydvestlige ende. Vejsystemet befinder sig på et areal afgrænset i nord af en lige linje 175 m NØ for og parallelt med Ommebakkevej; i vest N for Ommebakkevej af en lige linje 230 m SØ for og parallelt med skellet mellem matr. nr. 2æ og 4g Hovedejerlavet, Nr. Omme og S for Ommebakkevej af en lige linje 190 m NV for og parallel med skellet mellem matr. nr. 1k og 5g Den nordvestlige Del, Brejning; i syd af en lige linje 320 m SV for og parallelt med Ommebakkevej; og i øst af en lige linje 65 m SØ for og parallelt med skellet mellem matr. nr. 1k og 4ø/5g Den nordvestlige Del, Brejning og mod N følgende skellet mellem matr.nr. 4g og 5da Hovedejerlavet, Nr. Omme. Hulvejene og landevejstracéet afgrænses af slugternes øvre kanter. En vejvisersten (fredningsnr. 2403:103) visende mod Hee og Brejning står mellem hulvejene og det gamle landevejstracé nord for Ommebakkevej.
Hulveje er forhistoriske og historiske vejforløb, hvor færdslens slid har dannet mere eller mindre markante fordybninger. Der kan både være tale om enkeltliggende hulveje eller systemer af eksempelvis parallelt liggende hulveje, hvor indbyggerne har skiftet mellem anvendelsen af de enkelte hulveje, alt efter hvor farbar den enkelte vej har været. Læs videre her.
I visse tilfælde er det ikke umiddelbart muligt at datere et fortidsminde uden at foretage en nærmere undersøgelse. Da beskyttede fortidsminder er fredede – også for arkæologer – er det ikke altid muligt at datere anlægget, før der foretages en videnskabelig undersøgelse. I de tilfælde, hvor fortidsmindets præcise alder er ukendt, eller der er tvivl om dateringen, anvendes betegnelsen udateret. Læs videre her.