På Aalborg Værft var der flere gange gennem 1900-tallet strejker blandt de ansatte. Særligt i 1960’erne og 1970’erne steg antallet af faglige konflikter på værftet. Her går strejkende hjem fra værftet i marts 1973 som følge af en landsdækkende overenskomstkonflikt.

.

I 1912 grundlagde brødrene Immanuel og Peter Philip Stuhr værftet Stuhrs Maskin-og Skibsbyggeri, oprindelig P. Ph. Stuhrs Mekaniske Etablissement og Maskinværksted. Værftet skiftede i 1922 navn til Aalborg Skibsværft, og i 1927 blev navnet ændret til Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri. Grundlaget for værftet var fire ophalerbeddinger, som Aalborg Havn havde etableret i Østre Havn, da dette havnebassin blev udgravet i begyndelsen af 1900-tallet. Det første skib, skonnerten Jens Riis, blev køllagt i 1912 og afleveret i 1913. I 1919 kunne man tage tørdokken i brug. Flere gange i 1920’erne og frem til 1937 var værftet i økonomiske vanskeligheder, og Aalborg Kommune måtte støtte værftet økonomisk og hjælpe med at skaffe ordrer.

I 1937 købte brødrene Lauritzen værftet af Aalborg Kommune, og værftet skiftede navn til Aalborg Værft. Det lykkedes derefter at opbygge en skibsproduktion, der gennem årene medførte udvidelse på udvidelse fra Østre Havn østpå langs Limfjorden. I værftets storhedstid i årene 1970‑86 havde det mellem 2.600 og 3.400 ansatte, og værftet var Aalborgs største private arbejdsplads. Konkurrencen med især koreanske og japanske værfter førte til, at Lauritzen Gruppen valgte at koncentrere sine skibsbygningsaktiviteter på Danyard Frederikshavn. I 1988 stoppede produktionen af stålskibe på Aalborg Værft. I alt havde værftet bygget 232 skibe og var specielt kendt for færger og i sidste periode krydstogtskibe. Det største skib, Aalborg Værft byggede, var krydstogtskibet Holiday med plads til 1.452 passagerer og besætning på 660, som var færdigt i juni 1985. I 1990’erne blev der fortsat bygget skibe i plast og glasfiber, bl.a. til den danske flåde. I 2004 var det endegyldigt forbi, og Aalborg Værft lukkede.

Luftfoto af Aalborg Værft fra 1974. På billedet ses skibe til reparation i værftets tre flydedokker og ved kajerne. Langs dem var der alle former for værksteder. Nederst til højre ses maskinhaller og værksteder, til højre værftets nye administrationsbygning og i øverste højre hjørne en hal, hvor der blev produceret kedler til både kraftværker og fremdrivningsanlæg til skibe. Nederst i billedet ligger et nybygget skib til aptering.

.

Videre læsning

Læs mere om Bebyggelse og erhverv 1920-1970 i Aalborg Kommune

Læs videre om

Se alle artikler om 1920-1970

Eksterne links