Nordsjællands Veterantog benytter Rungsted Remise til damplokomotiver, bl.a. DSB Litra K 582 og S 740.

.

Rungsted Kyst Stations remise stod færdig i 1897 ved Kystbanens åbning. Remisen er i gule sten med røde bånd og er en parallelremise med to spor forbundet med en drejeskive. Bagest i remisebygningen findes en vandtank til damplokomotiver og opholdslokaler for personalet. Vandkranen og læssekranen er også bevaret i dag.

Ved indførelsen af dieseltrækkraft blev remisen overflødig. Nordsjællands Veterantog (stiftet 1968) overtog bygningen i 2009. Rungsted Kyst Stations to stationsbygninger og remisebygningen er, modsat alle andre stationsbygninger på Kystbanen tegnet af Heinrich Wenck, ikke fredet. Remisebygningen blev renoveret 2010

Videre læsning

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om By- og landskabsarkitektur

Se alle artikler om 1850-1920