H.C. Ørsted Værket fra 1920 blev Københavns første højspændings- og vekselstrømsværk med elforsyning til nye områder i hovedstaden. Værket blev opført af Københavns Kommune, men forsynede også dele af Sjælland. Dets placering ved Enghave Brygge gjorde, at brændsel i form af kul eller olie kunne sejles direkte til værket, som måtte udbygges flere gange for at supplere elektricitetsforsyningen. I 1932 blev værket udstyret med verdens dengang største stationære dieselmotor, bygget hos B&W. I dag kan motoren opleves på samme adresse i værkets dieselbygning på museet DieselHouse. H.C. Ørsted Værkets ældste del er opført 1918‑20 af Andreas Fussing.
I klart vejr præger H.C. Ørsted Værket, sammen med Københavns to øvrige endnu aktive kraftværker Svanemølleværket og Amagerværket, fortsat byens profil.
H.C. Ørsted Værket forventes at blive helt udfaset i 2030’erne, men allerede nu er en del af området omkring værket ved at blive omlagt til boliger og park. Allerede i 2006 etablerede Københavns Museum og MAN B&W udstillingsstedet DieselHouse i værkets dieselbygning, der rummer den 12,5 m høje dieselmotor, opstillet i 1932, der i 30 år var verdens største dieselmotor. I 2007 blev H.C. Ørsted Værket af Kulturarvsstyrelsen udpeget som nationalt industriminde og skal som sådant bevares for eftertiden.