Holstebro var allerede i midten af 1960’erne en af provinsens førende kulturbyer. Opførelsen af Holstebro-Hallen i 1966, det senere Musikteatret Holstebro, med den karismatiske Ernst Trillingsgaard som initiativtager og kunstnerisk leder frem til 1985, blev et eksempel på, at også mindre danske byer kunne have en høj kunstnerisk profil.

I 1967 ansattes en stadskomponist, Jørgen Plaetner. Hvis denne nyskabelse var avanceret, så var valget af en af elektronmusikkens pionerer ikke mindre vovet. Plaetner fungerede som stadskomponist frem til 1977 med sine musikpædagogiske kompositioner parallelt med avancerede elektronmusikalske værker som Sonate for båndoptager, opus 45 fra 1974.

Foreningen JASS (Jysk Aktivt Spillemands Selskab) tog initiativ til JASS Festival, der fandt sted hvert efterår fra slutningen af 1960’erne og op til 1990’erne, bl.a. i Musikteatret Holstebro. Her præsenteredes en stjernerække af danske og internationale jazz-, rock- og popmusikere, både fra avantgarden og mere folkelige navne. Foreningen Operaen i Midten hører hjemme i Holstebro, ligesom symfoniorkesteret Orkester MidtVest, der leverer unge talenter til andre ensembler, har base i byen.

Festivalen Klassiske Dage finder sted i oktober og står bag såvel regulære koncerter som workshops, børnekoncerter, foredrag og kirkekoncerter.

Holstebro Musikskole gjorde sig for alvor bemærket under forstander Ib Planch Larsens ledelse i perioden 1973‑96. Her fødtes idéen om Musikalsk Grundkursus (MGK), som skulle udvikle talenter uden for de store byer, så de kunne komme videre med en musikalsk uddannelse. MGK er nu en landsdækkende talentuddannelse for unge.

I dag er OrkesterEfterskolen, Rytmisk Musik Holstebro og Holstebro Musikskole sammen med Dansk Talentakademi med til at levere unge talenter til det professionelle kunstliv.

Vestjyllands Paganini

Frands Mikkelsen Kjær (1875‑1947) og sønnen Valdemar Mikkelsen Kjær (1910‑70) var ud af en stor spillemandsslægt, der kom til at præge musiklivet i Holstebro og Nordvestjylland.

Frands Mikkelsen Kjær var barnebarn af den kendte og efterspurgte spillemand Peder Lehnsmann Kjær, bror til den navnkundige spillemand Ole Kjær. Som barn spillede Frands Mikkelsen Kjær violin, harmonika og basun til bal med sine brødre. Han blev medlem af Holstebro Byorkester, hvor han blæste basun og althorn eller spillede violin til koncerter, dans og teater, og om sommeren deltog han i forskellige processioner som 1. maj, grundlovsdag og fugleskydning. Holstebro Byorkester spillede til bal på alle byens hoteller, og dansen var først runddanse, polkaer og valse, og efter 1915 også moderne danse.

Valdemar Mikkelsen Kjær lærte som dreng at spille violin, harmonika, klaver og basun og senere tuba. 15 år gammel blev han optaget som tubaist i byorkesteret, hvor han blev solist. Han spillede i 1920’erne klaver i sit eget orkester, der længe var kendt og efterspurgt, og dannede i 1950 en kvartet, der blev meget populær. Han fik endvidere i 1950’erne udgivet en grammofonplade som tubasolist. I 1953 fik Valdemar Mikkelsen Kjær pladsen som tubaist i Prinsens Livregiments Musikkorps, men fortsatte dog samtidig med at være bal- og festmusiker.

Videre læsning

Læs mere om kultur i Holstebro Kommune

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Musik og dans