Aarhus Havn er vigtig for store dele af Danmark som porten for import og eksport af varer. Havnen er landets største erhvervshavn. Den store containerterminal har en andel på ca. 65 % af det danske marked. Den har også den klart største bulkomsætning med en tilsvarende høj markedsandel.
Nogle af verdens største containerskibe anløber jævnligt havnen, der i 2018 håndterede 540.000 containere, hvilket er det hidtil største antal. Havnen indgår i en lang række rutenet for containerskibe og har forbindelser til det meste af verden. Den har også en stor andel af Danmarks nordatlantiske trafik og bliver fra 2019‑20 havn for containertrafikken til og fra Grønland.
Ud over containerterminalen rummer havnen bl.a. en bulkterminal og en olieterminal samt terminaler til hhv. krydstogtskibe og færger. Molslinjen, der lægger til her, fragtede i 2018 1,3 mio. biler og 3 mio. passagerer mellem Sjællands Odde og Aarhus.
Havnen er en kommunal selvstyrehavn, der drives kommercielt. Bestyrelsen har Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard som formand og rummer samtidig flere erhvervsfolk. En analyse fra 2017 fra Center for Regional- & Turismeforskning og Syddansk Universitet anslog, at der på selve havnen, som er hjemsted for ca. 150 virksomheder, er ca. 5.000 arbejdspladser. Herudover er der andre omkring 5.000 arbejdspladser, der relaterer sig til havnen.
Nye kajer og terminaler er løbende blevet tilbygget, og der er for havnen lagt en udvidelsesplan, som rækker frem til 2040. Planen er at udvide havnen med ca. 35 % i tre etaper. Første etape er en udvidelse på ca. 300.000 m2, som forventes færdig 2030.