Årene efter Strukturreformen blev alligevel krævende for de aarhusianske kommunalpolitikere og embedsmænd, men det var mere pga. de mange udfordringer, som ledelsen af en så stor kommune skabte. Mange spørgsmål – sociale, erhvervsmæssige, infrastrukturelle, kulturpolitiske, boligmæssige – pressede sig på og krævede løsninger.
Positionen som landets næststørste by og ønsket om at være det naturlige kraftcentrum i Vestdanmark betød, at udvikling og fortsat vækst blev omdrejningspunktet. Erhvervslivet skulle have gode udviklingsmuligheder, arbejdskraft tiltrækkes og serviceres, havneområdets potentiale udfoldes, indvandrer- og integrationsproblemer håndteres, og problemer med infrastruktur skulle løses. Hertil kom, at væksten på to af byens største institutioner, Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital, Skejby, også skulle sammentænkes med kommunens udvikling.
I mange år har det været en fælles bestræbelse for partierne i byrådet at bidrage til et konstruktivt samarbejdsklima, men i hvert fald for socialdemokraterne var det klart, at et sådant samarbejde burde foregå med en socialdemokrat som borgmester. Sådan havde det indiskutabelt været før 1970, og sådan vedblev selvforståelsen i partiet at være, selv om det politiske billede fik flere nuancer.
Efter over 80 år med en socialdemokratisk ledet kommune så man det i Socialdemokratiet derfor som en afvigelse fra normalen, da Louise Gade (V) var borgmester i perioden 2002‑05.
Ved kommunalvalget i november 2005 havde Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten fået et snævert 16‑15-flertal i byrådet, og derfor kom der igen en socialdemokratisk borgmester fra d. 1. januar 2006. Mellemspillet 2002‑05 med en borgmester fra Venstre havde kun været muligt, fordi Radikale Venstre under konstitueringsforhandlingerne efter kommunalvalget i 2001 havde valgt at gå med i den borgerlige lejr, angivelig pga. et dårligt forhold mellem den radikale leder og socialdemokraternes daværende borgmesterkandidat, Flemming Knudsen.
Aarhus har siden 1950 haft en anden styreform end de fleste andre kommuner. Ligesom et par af de andre store kommuner har Aarhus haft såkaldt magistratsstyre, hvor kommunens administration er opdelt i et antal magistratsområder, der hver har en såkaldt rådmand som politisk chef. Borgmesteren har ud over det overordnede ansvar også det direkte ansvar for magistratsområdet økonomi og vælges i samme proces som rådmændene. Konstitueringsprocessen i Aarhus efter et kommunalvalg er derfor anderledes end i flertallet af landets kommuner, dels fordi processen formelt foregår anderledes, dels fordi rådmandsposterne er langt mere attraktive end de udvalgsformandsposter, der ellers er i spil i kommunernes konstitueringer.
Med en 16‑15-fordeling er der tre pladser i magistraten til hver side, men gruppen med 16 pladser får den største kvotient og dermed borgmesterposten.
Nicolai Wammen havde forladt aarhusiansk kommunalpolitik i 2001 for at forfølge en karriere i Folketinget, men han vendte i 2005 tilbage til Aarhusfor at hjælpe med at genetablere Socialdemokratiets dominerende stilling i landets næststørste by.
Det lykkedes, og Wammen blev fra d. 1. januar 2006 en populær borgmester. Han sad som borgmester i den periode, hvor byrådet bl.a. traf beslutning om at søge om titlen som Europæisk Kulturhovedstad i 2017. Efter et langt og grundigt forarbejde gik en ansøgning afsted, og i august 2012 kom det positive svar: Det blev Aarhus og ikke Sønderborg, som også havde søgt.
Wammen fortsatte som borgmester ved det næste kommunalvalg i 2009; over 40 % af alle afgivne stemmer i kommunen og over halvdelen af stemmerne på Socialdemokratiet var afgivet på Wammen personligt.
I 2009 faldt valgdeltagelsen med mere end 8 %. Det skete i næsten alle landets kommuner, men med et minus på 8,1 % markerede Aarhus sig som den kommune, der havde den næststørste nedgang.
Kommunalvalget i 2009 var også bemærkelsesværdigt derved, at socialdemokraterne igen gik med i et valgforbund. Herved blev det endnu tydeligere end før, at man – ligesom i landspolitikken – i den periode kunne tale om en »rød« over for en »blå« blok.
Siden 2009 har kernen i den røde blok været Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF, mens Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance tilsvarende alle tre gange indgik i den blå blok. De øvrige partier og lister har skiftet lidt med hensyn til, om de har villet være med i et af valgforbundene. Forklaringen på den lidt varierende adfærd på dette område har dels været troen på, om det ville kunne sikre et eller flere mandater, dels personlige og politiske uoverensstemmelser.
Valget i 2009 fastholdt således borgmesterposten på socialdemokratiske hænder, og det var blevet tydeligt for partiet, at den situation bedst kunne fastholdes, hvis man havde en populær borgmester og et godt og tillidsfuldt forhold til partierne i rød blok, hvortil de radikale altså hørte. At valgforbundet i 2009 havde sikret yderligere et mandat til partiet, viste samtidig, at det var en samarbejdsform, der var værd at satse på i fremtiden.
Nicolai Wammens politiske ambitioner rakte imidlertid videre end til borgmesterkontoret på Aarhus Rådhus. Efter at have sikret to valgsejre ved kommunalvalg i Aarhus vendte han tilbage til landspolitikken, idet han igen dels blev opstillet til Folketinget i Aarhus Sydkredsen, dels flyttede ud af kommunen, hvad der gjorde, at han ifølge loven ikke kunne fortsætte som borgmester.
Ved folketingsvalget i 2011 opnåede Wammen en meget sikker førsteplads blandt de socialdemokratiske kandidater i Østjyllands Storkreds, og ved regeringsdannelsen efter valget blev han europaminister i den nye socialdemokratisk ledede regering.
Wammens afløser blev Jacob Bundsgaard, der var blevet kørt i stilling som efterfølger og i august 2011 blev udnævnt til borgmester midt i valgperioden. Med Bundsgaard i spidsen fik Socialdemokratiet en ny valgsejr i 2013, selv om der procentuelt var tale om en tilbagegang, da valgdeltagelsen steg igen efter faldet i 2009. Enhedslisten holdt sig denne gang uden for konstitueringsaftalen, men det ændrede ikke på fordelingen med fire magistratsmedlemmer (inkl. borgmesteren) til den røde side og to til den blå.
Valgkampen var frem mod kommunalvalget i 2017 præget af Letbanens forsinkelse, en usædvanlig sag om mistænkelige forhold i forvaltningen af Teknik og Miljø-afdelingen, det relativt store antal hjemløse i kommunen og ikke mindst, at det blev hævdet, at hjælpen til både ældre og handicappede blev udhulet, fordi der skulle være penge til veje, letbane, modernisering af Aarhus Airport i Tirstrup m.m. Borgmesterens budgetforslag kom, kort efter at valgkampen begyndte, og diskussionerne var med til at synliggøre de politiske partiers prioriteringer.
Socialdemokratiet gik frem ved kommunalvalget i 2017, hvor Bundsgaard personligt fik næsten 56 % af samtlige socialdemokratiske stemmer. Det svarede til mere end hver femte af de afgivne stemmer ved det aarhusianske valg.
Ved valget i november 2021 fik Socialdemokratiet derimod en betydelig tilbagegang. Partiet mistede tre mandater og selv om borgmester Jacob Bundsgaard fik 16.279 stemmer skal det ses i forhold til de 39.841 stemmer han fik ved valget i 2017. Selvom rød blok tilsammen rådede over 20 mandater i forhold til blå bloks 11, så blev det Socialdemokratiets dårligste valg siden 1970.
Jacob Bundgaard fortsatte som borgmester, mens Thomas Medom (SF) blev børn- og ungerådmand, den konservative Steen Stavnsbo teknisk rådmand, Christian Budde (V) sundheds- og omsorgsrådmand, Anders Winnerskjold (S) social- og beskæftigelsesrådmand og den radikale Rabih Azad-Ahmed rådmand for kultur. Blandt de nyvalgte medlemmer af byrådet var den 53-årige Polly Dutschke (S), der er datter af den kendte vesttyske studenteraktivist Rudi Dutschke.
Trods tilbageslaget i 2021 har perioden efter 2005 har været karakteriseret ved en socialdemokratisk tilbageerobring af magten i kommunen. Redskaberne har været driftssikre og kompetente borgmesterkandidater, villighed til at indgå i valgforbund med de andre partier i rød blok og klare sigtelinjer for udviklingen af kommunen.
Ved periodens folketingsvalg har både valgdeltagelsen og stemmefordelingen dog været anderledes, således som det også fremgår af tabellerne.
Folketingsvalg 2007, 2011, 2015, 2019 og 2022 i Aarhus Kommune (stemmer i procent)*
|
2007 |
2011 |
2015 |
2019 |
2022 |
A. Socialdemokratiet |
27,8 % |
26,3 % |
26,9 % |
22,5 % |
22,5 % |
B. Radikale Venstre |
7,5 % |
14,1 % |
7,2 % |
14,4 % |
7,0 % |
C. Det Konservative Folkeparti |
9,2 % |
4,1 % |
3,0 % |
5,9 % |
4,7 % |
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
1,7 % |
2,1 % |
E. Klaus Riskær Pedersen |
- |
- |
- |
0,7 % |
- |
F. Socialistisk Folkeparti |
17,3 % |
10,5 % |
5,2 % |
10,1 % |
11,4 % |
I. Liberal Alliance |
- |
5,2 % |
9,4 % |
3,3 % |
10,7 % |
K. Kristendemokraterne |
0,9 % |
0,6 % |
1,1 % |
2,1 % |
0,5 % |
M. Moderaterne |
- |
- |
- |
- |
9,3 % |
O. Dansk Folkeparti |
9,4 % |
7,7 % |
12,6 % |
4,8 % |
1,3 % |
P. Stram Kurs |
- |
- |
- |
1,2 % |
- |
Q. Frie Grønne |
- |
- |
- |
- |
1,5 % |
V. Venstre |
21,0 % |
22,6 % |
15,8 % |
18,5 % |
11,7 % |
Y. Ny Alliance |
3,4 % |
- |
- |
- |
- |
Æ. Danmarksdemokraterne |
- |
- |
- |
- |
3,4 % |
Ø. Enhedslisten |
3,5 % |
8,8 % |
9,6 % |
9,8 % |
8,4 % |
Å. Alternativet |
- |
- |
8,8 % |
4,9 % |
5,5 % |
Stemmeprocent |
87,9 % |
89,0 % |
86,8 % |
87,0 % |
85,7 % |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/FVKOM
Valgdeltagelsen ved folketingsvalgene har systematisk været godt 16 % højere end ved kommunalvalg, hvad der dog minder om situationen i de fleste andre kommuner med solid socialdemokratisk ledelse. Med hensyn til vælgernes partivalg er der også markante forskelle. Socialdemokratiet har ved kommunalvalg nu tilslutning fra omkring 15 procentpoint flere end ved folketingsvalg. Herved demonstreres de aarhusianske vælgeres tilfredshed med den måde, kommunen bliver styret på under socialdemokratisk ledelse.
I blå blok er billedet, at Venstre ved kommunalvalg typisk klarer sig dårligere end ved folketingsvalg.
Mandatfordeling og stemmeprocent ved kommunalvalg i Aarhus Kommune i 2005, 2009, 2013, 2017 og 2021*
|
2005 |
2009 |
2013 |
2017 |
2021 |
A. Socialdemokratiet |
13 |
14 |
13 |
13 |
10 |
B. Radikale Venstre |
2 |
1 |
2 |
2 |
3 |
C. Det Konservative Folkeparti |
1 |
3 |
2 |
1 |
5 |
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
0 |
1 |
F. Socialistisk Folkeparti |
2 |
5 |
2 |
3 |
4 |
I. Liberal Alliance |
- |
- |
1 |
1 |
0 |
O. Dansk Folkeparti |
1 |
2 |
2 |
2 |
1 |
V. Venstre |
11 |
5 |
6 |
6 |
4 |
Ø. Enhedslisten |
1 |
1 |
3 |
2 |
3 |
Å. Alternativet |
- |
- |
- |
1 |
0 |
I alt |
31 |
31 |
31 |
31 |
31 |
Kvinder |
7 |
12 |
10 |
13 |
12 |
Mænd |
24 |
19 |
21 |
18 |
19 |
Stemmeprocent |
71,8 % |
63,7 % |
70,5 % |
70,5 % |
68,2% |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/VALGK3 SAMT KMDVALG.DK