"Et håndtryk i demokratiets navn" af Nanna Starck af . Begrænset anvendelse

Billedkunst i Brøndby Kommune

Brøndby Kommune har en lang række kunstværker i det offentlige rum. De udsmykker husgavle, vejkryds, grønne arealer og pladser og strækker sig fra abstrakte gavlmalerier til naturinspirerede granitskulpturer og bemalede fjernvarmeskorstene.

Kunstinstitutioner

Særligt Brøndby Kunstforening, der har eksisteret siden 1967, tager del i den udstillingsaktivitet, der foregår i Brøndby Kommunes kulturhuse Brønden og Kilden. Flere gange om året afholder foreningen udstillinger med dansk og udenlandsk kunst, ligesom den hvert andet år står bag »Brøndbybiennalen«, hvor foreningens egne medlemmer udstiller.

Kunstnere

I maleriet The Vision fra serien The Ocean fra 2015‑17 kombinerer Martin Bigum to visuelle traditioner: maleriet, i dette tilfælde J.F. Willumsens Naturskræk. Efter stormen nr. 2 fra 1916, og tegneseriernes stiliserede billeder. Samtidig forbinder han sin barndoms oplevelser fra Brøndby Strand med sit liv som kunstner. Barndommen set gennem Bigums øjne er en collage af forskellige udtryk fra maleriets historie, men altid i den særlige bigumske stil.

.

Områdets gamle landbokultur var i 1800- og 1900-tallet et yndet motiv for landskabsmalere. Søren Christiansen voksede op i Brøndbyvester som barn af gårdejer Christian Nielsen. Han blev uddannet fra Kunstakademiet i 1889 og malede særligt landskaber, portrætter og bybilleder. Flere af hans landskabsmalerier har motiver fra det gamle Brøndbyvester med stråtækte gårde og stynede træer. Søren Christiansen var muligvis inspireret af Otto Bache, og hans malerier er typisk stemningsfyldte og afdæmpede.

W. Dannerfjord var uddannet skiltemaler og arbejdede bl.a. som scenograf. Som kunstmaler var han autodidakt og beskæftigede sig særligt med naturen og landskabet. Han boede som voksen i Brøndbyvester og har skildret området gennem en lang række malerier i perioden 1945‑60.

Martin Bigum er vokset op i Brøndby Strand i 1970’erne og 1980’erne. En opvækst, der efter hans eget udsagn har præget hans kunst: »Brøndby Strand er mytologisk for mig; på én gang et monster, jeg skal omfavne, og samtidig et herligt mindeland, hvor jeg ved, at rigtig meget af min kunsts holdning stammer fra«. Særligt maleriserien The Ocean fra 2015‑17 vender tilbage til barndommens land med havet og højhusene i Brøndby Strand.

Også fotografen, filminstruktøren og billedkunstneren Steen Møller Rasmussen er opvokset i Brøndby Kommune. Gennem et par generationer har han dokumenteret det danske kunstmiljø indefra i film og fotografier og altid med en æstetisk synsvinkel, der bevidst kommenterer billederne.

Kunst i det offentlige rum

Rundtom i Brøndby Kommune er der udstillet ca. 80 kunstværker i det offentlige rum. Værkerne er både store og små og udført af kendte og mindre kendte kunstnere. De er opsat de sidste 50‑60 år og er især skænket af Brøndby Kommune, Brøndby Kunstforening, boligforeningerne og lokale virksomheder.

I Strandparken i Brøndby Strand kan man se udhuggede Henry Heerup-sten. Flere steder i kommunen møder man abstrakte stålskulpturer af billedhuggeren Børge Jørgensen. Foran Brøndby Rådhus er en række af billedhuggeren Ole Christensens skulpturer opstillet, fx det monumentale granitværk Uden titel fra 1970. Blandt kommunens ældste værker er skulpturen Klovn fra 1967 af Claes Lorenzen ved Kulturhuset Kilden. I 1970 blev Helge Holmskovs Abstrakt skulptur i cortenstål opstillet på Nygårds Plads.

Med ønsket om at bidrage til den æstetiske og kunstneriske fortælling om Brøndby Kommune samt forestillingen om, at alle skal have adgang til kunst, har Brøndby Kommune igennem tiden indkøbt en lang række kunstværker. Seneste tiltag i 2016 er en digital kunstguide, hvor man kan gå på opdagelse i byrummets kunst.

Højhusenes og blokkenes gavle omkring Nygårds Plads er udsmykket af en lang række anerkendte danske kunstnere. De farvestrålende og imponerende gavlmalerier kan ses på lang afstand og udgør et markant kunstnerisk landemærke. Gavlene blev udsmykket i 1990’erne, bl.a. af Ib Geertsen og Per Arnoldi i 1991 og af Ole Schwalbe i 1994, og ses dagligt af flere tusinde forbipasserende i bil og tog.

Videre læsning

Læs mere om kultur i Brøndby Kommune

Læs også om

Se alle artikler om Monumenter og mindesmærker

Se alle artikler om Billedkunst