Der er fuld gang i arbejdet med at få asfalteret Skolegade i 1934, så vejen bliver mere fremkommelig. I 1920'erne og 1930'erne blev de trafikale forhold i byen forbedret: 1920-21 blev der anlagt fortove på hovedgaden, og i 1926 fik hovedgaden brosten.
.

Med anlæggelsen af jernbanen mellem Esbjerg og Lunderskov i 1874 opstod Brørup. Stationen blev anlagt en smule syd for landsbyen Eskelund. Brørups betydning som trafikalt knudepunkt understreges af, at landevejen mellem Ribe og Vejle udgør byens hovedgade. Brørup gennemgik en kraftig vækst fra 1890’erne, hvor byen femdoblede sin befolkning, og byen fik snart de faciliteter, der var typiske for mange stationsbyer og mindre lokalcentre: skole, hotel med teatersal, banker og sparekasse, mejeri, kommunekontor, alderdomshjem og posthus. Hertil kom et amtssygehus i 1908 og en politistation. Der findes stadig enkelte bygninger fra tiden omkring år 1900.

Brørup fik egen kirke, Johanneskirken, opført 1925‑26. Med sin beliggenhed i et område, hvor stationsbyerne lå ret tæt, og med den relative nærhed til både Kolding og Esbjerg fik Brørup aldrig den store betydning som oplandsby ud over den nærmeste omegn. Placeringen i et landbrugsområde kom til at præge byens udvikling med svineslagteri samt handel med foderstoffer og kartofler. Siden 1956 har byen været hjemsted for et ugentligt marked og husdyrauktion, som er blandt Nordeuropas største. I 1921 lå indbyggertallet på 1.149, hvilket i 1950 var vokset til 1.845.

I løbet af 1900-tallet blev der opført en del boliger, ikke mindst i form af parcelhuskvarterer i byens udkant. Befolkningstallet voksede fra 2.584 i 1970 til 4.207 i år 2000; i 2006 lå tallet på 4.369. Der opstod flere industrikvarterer i Brørup, fx i det nordlige Eskelundkvarter. Svineslagteriet SB Pork A/S blev grundlagt i 1980 af lokale slagtermestre; virksomheden voksede kraftigt og blev i 2005 overtaget af den tyske koncern Tönnies.

Videre læsning

Læs mere om Brørup

Læs videre om

Læs også om

Se alle artikler om Byhistorie