De nationale public service-stationer, DR og TV 2/Danmark, var uden sammenligning de mest sete tv-stationer. Danskerne brugte samlet 62 % af seertiden på de to public service-stationers kanaler og 38 % på de kommercielle kanaler. Det svarer til, at enhver dansker i gennemsnit så ca. en time på TV 2’s kanaler og ca. 40 minutter på DR’s kanaler om dagen. DR’s kanaler var DR1, DR2 og DR Ramasjang, som finansieres af licens og fra 2022 over skatten. TV 2-kanalerne var hovedkanalen TV 2 samt Zulu, Charlie, TV 2 News, TV 2 Fri og TV 2 Sport. DR leverer streaming på dr.dk/ drtv, mens TV 2 prioriterer streaming på TV 2 PLAY.
De udenlandsk ejede tv-koncerner Discovery og Nordic Entertainment Group (NENT Group) stod bag hovedparten af de kommercielle dansksprogede kanaler, som i høj grad tiltrak seere, fordi de i flere perioder havde rettighederne til at transmittere populære sportsbegivenheder som Superligaen, Champions League, Europa League og FA Cup. Endnu større konkurrence fik DR og TV 2 i 2012 fra udenlandske streamingtjenester som Netflix, HBO Nordic, Viaplay, Xee, Paramount Network og Amazon Prime Video. Tv-seningen var generelt nedadgående for alle stationer. Mens tv nåede ud til 95 % af danskerne i 2010, målt som ugentligt forbrug af flow-tv i minimum fem sammenhængende minutter, var dækningen i 2019 faldet til 77 %. Samme år anvendte 78 % af befolkningen dagligt et eller flere sociale medier.
Samtidig steg antallet af husstande, der fravalgte et direkte tv-signal. I 2010 var det 3 % af alle husstande, der ikke havde adgang. I 2018 havde 15 % fravalgt at have et tv-signal. En af forklaringerne var, at en ny lov fra 2016 gjorde det muligt for beboerne i almennyttige boliger at fravælge det signal, boligforeningerne typisk leverede gennem en aftale med en tv-udbyder. Forbruget af nyhedsudsendelserne på DR og TV 2 var imidlertid stort set uændret: 69 % af danskerne sagde i 2019, at de primært fik nyhederne via tv.