I Parti fra Ørbæksvej ned mod Hovedgaden og den gamle Klædefabrik fra 1940’erne skildrer Erik Reinwald hverdagen med det ensomme menneske i den grå by. Det kunne være os alle. De lange skygger, de nedtonede farver, byen efter regnen med cyklisten i midten. Men det er et bestemt sted, Ørbæksvej, set ned mod det, der i dag kendes som Hovedgaden 51.

.

Wilhelm Marstrands skildring fra omkring 1870 af det forelskede par dronning Caroline Mathilde og livlægen J.F. Struensee på en ridetur i Hørsholm.

.

Mogens Møllers skulpturer Caroline Mathilde og Struensee fra 1990 på Bibliotekstorvet i Hørsholm behandler den kendte kærlighedshistorie. Her ses Caroline Mathilde, som i erindringens tåge står på kloden, der vakler under hende, mens Struensee fremstilles, i det øjeblik livet forlader ham i en sky af damp. Værket blev bestilt af Hørsholm Kommune i forbindelse med 250-året for byens grundlæggelse.

.

Olafur Elíassons Dagslyspavillon fra 2007 foran VKR Holding A/S’ hovedkontor på Breeltevej i Hørsholm er i særlig grad et stedsspecifikt kunstværk.

.

Et ofte benyttet motiv fra Hørsholm Kommune i 1700-tallet er det nu nedrevne Hirschholm Slot. Fra 1700-tallet findes flere gouacher af slottet, herunder Thomas Briand de Crèvecoeurs Hirschholm Slot, der er set fra nordøst mod hovedporten, året efter fuldførelsen af slottets ombygning, der forhøjede hjørnepavillonerne, og Søren L. Langes Hirschholm Slot fra 1797.

I 1800-tallet rejste malerne ofte fra København til naturskønne og rekreative områder i Nordsjælland. Rejsekammeraterne P.C. Skovgaard og J.Th. Lundbye besøgte egnen i 1847, hvor de lavede skitser og tegnede, bl.a. Aaen gennem Breelde Skov ved Usserød (Skovgaard) og Mellem Rungsted og Smidstrup (Lundbye).

Maleren Marie Luplau opholdt sig adskillige somre i Usserød og skildrede landskabet i flere værker i årenes løb, herunder Usserød Værk fra 1897 og Vallerød Gadekær malet henunder aften efter en regndag i Vallerød fra 1897‑1902.

Wilhelm Marstrand og Vilhelm Rosenstand fortolkede digteren Johannes Ewalds tid i Rungsted; Marstrand i tegningen Ewald får i Rungsted i lysthus med udsigt mod Hven besøg af sin hårdhjertede moder fra ca. 1863 og Rosenstand i maleriet Wessel besøger den syge Ewald i Rungsted fra 1897.

Kysten ved Rungsted har været velbesøgt og et yndet motiv for kunstnerne også i 1900-tallet. I 1945 malede Arne Ungermann en akvarel af Rungsted Badehotel.

Den lokale kunstner Erik Reinwald malede i midten af 1900-tallet motiver fra egnen. Reinwald flyttede i 1936 som barn med sine forældre til Villa Anneberg i Vallerød. Han var primært landskabsmaler og malede bl.a. Vinterbillede. Udsigt mod Vallerød i 1950.

Kunstinstitutioner

Der er flere mindre udstillingssteder i Hørsholm Kommune, bl.a. kulturhuset Trommen, som viser skiftende udstillinger med lokale kunstnere. På Rungstedlund hænger malerier, udført af Karen Blixen, og med jævne mellemrum inviteres kunstnere til at gå i dialog med malerierne på stedet. På Gl. Hovedgade 2 i Hørsholm ligger Fuglsanghus, der ejes af kommunen og benyttes til udstillinger af både Hørsholm Kunstforening (stiftet 1967) og Mikkelborg Kunstforening (stiftet 1985).

Kunst i det offentlige rum

Kunsten i det offentlige rum i Hørsholm Kommune knytter sig i høj grad til kommunens historie. Ved Slotssøen står monumentet over politiker og overretssagfører Carl Becker fra 1942. Et andet ældre værk er placeret ved Rungsted Private Realskole og er en buste af skolens grundlægger, E. Skovgaard-Petersen, fra 1939 udført af Jørgen Gudmundsen-Holmgreen.

Kommunens mest markante samtidskunstværk er Dagslyspavillon fra 2007 af Olafur Elíasson. Lyset har stor betydning for et af de senest tilkomne værker – Lin Utzons udsmykning af Hørsholm Sognegård.

Videre læsning

Læs mere om kultur i Hørsholm Kommune

Læs også om

Se alle artikler om Monumenter og mindesmærker

Se alle artikler om Billedkunst

Eksterne links