Landbrugserhvervets strukturelle forandringer fik med andre ord mange og dybtgående konsekvenser for det åbne land. I takt med udbygningen af byområder og infrastruktur gik landbrugsarealet tilbage. Statistisk toppede det i 1938, men det skyldtes alene en voldsom opdyrkningsindsats i Sønderjylland efter 1920. I resten af landet var tilbagegangen sat ind allerede ved århundredskiftet, og i Københavns Amt blev arealet eksempelvis reduceret med 13 % i perioden 1907‑40. Efter 2. Verdenskrig slog tendensen også igennem på landsplan, og det dyrkede areal, som i 1938 udgjorde 76 % af landets samlede areal, faldt fra 74 % i 1950 til 61 % i 2018.
Til gengæld fortsatte antallet af bedrifter gennem århundredets første halvdel med at vokse. Det skete især pga. den fortsatte udstykning af statshusmandsbrug. Efter 1950 gik imidlertid også dette tilbage, og med den forholdsvis beskedne samtidige reduktion af landbrugsarealet resulterede udviklingen i langt større bedrifter end tidligere. I 1950 havde de danske landbrugsbedrifter et gennemsnitligt tilliggende på 18 ha; i 2019 var det 78. Det betyder samtidig, at den enkelte landmand forvalter et langt større areal end tidligere. Også her findes dog nogle iøjnefaldende regionale variationer. De største gennemsnitlige markstørrelser findes således i de gamle herregårdsegne på Lolland- Falster og i det østlige Sjælland.
Den gennemsnitlige udvikling i ejendomsstørrelser skjuler imidlertid i nogen grad den kendsgerning, at der socialt er sket en kolossal differentiering af de tilbageværende landmænd. Mange familier bor blot i tidligere landbrugsbygninger, hvorfra jorden enten er solgt eller bortforpagtet til naboer. Det gælder ikke mindst pensionerede landmænd. Dertil kommer et stort antal af de mindre bedrifter, der drives som deltids- eller fritidslandbrug, således at familiens hovedindtægt skaffes uden for erhvervet. Det reelle antal personer, som i kraft af deres landbrugsdrift er det åbne lands primære forvaltere, udgør derfor kun ca. 13.000 (2018).
Voksende tilliggender, jordforbedring, øget specialisering fra gård til gård og anvendelse af stadig bredere markredskaber førte til mere og mere ensartede dyrkningsflader. Det var i etableringen af et sådant rationelt produktionsapparat, at landmandens internationale konkurrence skulle vindes. Men den betød, at hidtil unyttige – og derfor mere naturlige – småarealer blev inddraget i omdriften: veje og rabatter, diger og levende hegn, vandhuller og mergelgrave samt udyrkede markhjørner, som i det gamle landbrug havde kunnet rumme en tøjret ged. Reduktionen i antallet og kvaliteten af disse såkaldte småbiotoper fik en række konsekvenser.
For det første forsvandt levesteder for en lange række plante- og dyrearter. Da forskere i 1980’erne for alvor begyndte at interessere sig for landbrugslandskabets trængte natur, viste det sig eksempelvis, at antallet af vandhuller med padder gik stærkt tilbage, og at rydningen af de krat og læhegn, som tidligere havde huset bl.a. ilder og lækat, førte til en markant tilbagegang af disse arter. Lækatten blev af samme grund totalfredet i 1982.
For det andet medførte sløjfningen af markveje, hegn og vandløb, som ikke længere var nødvendige for markdriften, en tiltagende isolation af de tilbageværende småbiotoper. De havde alle hidtil fungeret som korridorer, ad hvilke planter og dyr havde kunnet sprede sig mellem de få fristeder i periferien af den altdominerende landbrugsjord. Når forbindelseslinjerne på denne måde blev afbrudt, blev små populationer afsondret fra hinanden og derved sårbare. Det gjaldt fx overdrevsarter, som har fundet et refugium på fredede gravhøje. På længere sigt skete der en genetisk forarmelse, som yderligere truede med lokal uddøen.
Samtidig førte markdriftens intensivering og en generel forøgelse af behandlingshyppigheden sammen med pesticidforbruget til en afgørende forværring af agerlandets naturkvalitet. Den målrettede bekæmpelse af insekter bidrog kraftigt til tilbagegangen af agerlandets fugle. Endnu i 1940 lå årligt ca. 15 % af landbrugsarealet brak, i begyndelsen af 1960’erne var andelen nede på ca. 1 %. Selv om en stor del af braklægningen tilstræbte at holde marken fri for planter gennem hele vinteren og således ikke efterlod megen plads til dyr og planter, bidrog den reducerede anvendelse af braklægning til, at toårige vilde urter ikke fik mange chancer for overlevelse. Samtidig var det længe tilladt landmanden at brænde halm og stubbe på markerne, hvilket hvert efterår resulterede i sorte røgskyer og afsvedne markflader. Halmafbrænding på marken blev forbudt i 1991, hvorefter den halm, som ikke kunne bruges i husdyravlen, enten skulle pløjes ned eller bruges som biobrændsel i gårdens eget halmfyr eller i det net af lokale kraft-varmeværker, der blev opbygget som svar på 1970’ernes energikriser.
I takt med også husdyrbrugets specialisering og produktionsmetodernes optimering blev det i stigende grad koblet fra det lokale landskab. Staldfodring med importerede foderkager var langt mere rationelt end dyr på græs, hvilket først og fremmest medvirkede til de vedvarende græsarealers markante tilbagegang. Samtidig har husdyrenes generelle forsvinden fra det åbne land ført til en væsentlig nedgang i den spredning af vildtvoksende planters frø, som knytter sig til dyrenes vandringer, og dermed forstærket den ovenfor omtalte isolation. Og måske fik bruddet med landmandens årtusindgamle afhængighed af hesten som nærmeste arbejdsfælle umærkeligt betydning på erhvervets syn på dyr og deres velfærd.
Det første afgørende statslige indgreb mod tabet af natur i det åbne land kom med Naturbeskyttelsesloven i 1992. I modsætning til den hidtil gældende Naturfredningslov fra 1917, der med flere senere revisioner åbnede mulighed for fredning af bestemte, velafgrænsede arealer mod erstatning til lodsejeren, gav loven nemlig hjemmel til generel regulering af landskabsanvendelsen uden økonomisk kompensation. De landskabstyper, som i henhold til lovens § 3 blev beskyttet, var netop naturlige søer, heder, moser, strandenge og -sumpe, ferske enge og overdrev, hvortil kom sten- og jorddiger. Under lovens vej gennem Folketinget skyndte en del lodsejere sig at skaffe sig af med bl.a. besværlige diger, inden det blev for sent.
Parallelt med den indførelse af erstatningsfri, generel regulering, som skete i perioden 1972‑92, iværksattes en række andre initiativer til at modvirke de dominerende tendenser i det åbne lands udvikling. Ingen af dem fik dog nogen mærkbar virkning for landjordens naturindhold, hvorimod der skete en forbedring af vandløb, søer og kystnære farvande. Med Vandmiljøplanen fra 1987 indførtes vintergrønne marker, ved revisionen i 1998 blev dette virkemiddel suppleret med retablering af vådområder. Siden 1992 har EF/EU desuden givet støtte til bl.a. permanente græsarealer under EU’s landdistriktsprogram. Endelig skal det nævnes, at EF’s udviklingsfond fra Danmarks medlemskab i 1973 og frem til århundredskiftet gav årlige tilskud til plantning af læhegn. Mange gamle enkeltrækkede hegn var dårligt vedligeholdte, andre var fjernet, men især på sandede jorder var beskyttelse mod vinderosion stadig nødvendig. De nye hegn bestod af tre til seks planterækker af blandede hjemmehørende løvtræer og buske, og de kom hurtigt sammen med vandløbenes dyrkningsfri zoner til at fungere som velkomne erstatninger for de mange tabte spredningskorridorer.
Indvinding af råstoffer fra det åbne land i form af fx grus-, ler- og mergelgrave var ureguleret indtil Råstofloven af 1972. Lodsejere skulle herefter søge myndighedernes tilladelse til indvinding, og sådanne tilladelser blev fem år senere gjort tidsbegrænsede. Tillige kom de som hovedregel til at pålægge ansøgeren efter indvindingens ophør at retablere råstofgraven, så den kunne overgå til anden brug. Mange gamle råstofgrave blev derfor med tiden til forskellige former for fritidslandskaber. En af de mest omfattende af sådanne retableringer er Hedeland sydøst for Roskilde.