Nyhedsværten Karin Cruz Forsstrøm midt i afviklingen af nyhedsudsendelsen kl. 18 en dag i oktober 2020. TV 2 sender sine store nyheds- og sportsudsendelser fra aktualitetsstudiet på Kvægtorvet i Odense, mens TV 2 News primært sender fra studier på Teglholmen i København.
.
Hovedbygningen på Kvægtorvet i Odense blev landskendt, da TV 2 begyndte at sende derfra i 1988. Inden for hoveddøren ligger den centrale gang, hvor en gammel påskrift er bevaret: »Kreaturtrækning i Midtergangen er ikke tilladt«. Til venstre for indgangen ligger programafdelingerne og til højre nyhedsafdelingen.
.

TV 2/Danmark sendte første gang fra Kvægtorvet i Odense d. 1. oktober 1988. Og det var fra begyndelsen ikke nogen succes.

Forventningerne var høje og omfattende: Det nye statsejede TV 2 skulle, når det gjaldt tv, give Danmarks Radio konkurrence på nyheder, dokumentar, kultur, underholdning og sport. TV 2 skulle dæmme op for de høje seertal, som nabolands-tv havde fået under det danske tv-monopol, og hvor ikke mindst tysk tv-underholdning havde fået stor udbredelse. Og så skulle TV 2 dække landet uden for hovedstaden bedre og bredere i kraft af placeringen i Odense og ikke mindst de otte regionale stationer, der var en del af det snævre politiske forlig om TV 2. De var selvstændige, men fik sendetid på TV 2’s flade. De otte regioner har i alle årene været finansieret over licensen, som fra 2022 bliver en del af skatten.

Med TV 2/Danmark var det helt nye, at stationen skulle finansieres delvis af reklamer og samtidig leve op til samme public service-krav som DR. Desuden skulle TV 2 være en entreprisestation uden anden egenproduktion end nyheder og sport. Folketinget ville ikke have en ny DR-mastodont.

Kritikken af Nyhederne på TV 2 var i begyndelsen stor og seertallene tilsvarende lave. Nyhederne blev sendt lige over for TV-avisen kl. 19.30 og var en ny blanding af hard news og soft news i form af længere reportager. Det var mere, end talent og ressourcer rakte til. Og slet ikke det, seerne ønskede. Allerede efter seks uger skred TV 2’s bestyrelse til handling: Nyhederne blev flyttet til kl. 19.00 og forkortet til 25 minutter fra d. 2. januar 1989. Det hjalp.

Programmer med succes

Programmer som Lykkehjulet, Højlunds Forsamlingshus, Eleva2ren og Sport i 2eren blev seerhits, og allerede i 1990 havde TV 2 overhalet DR på det afgørende parameter for reklamefinansieret fjernsyn: seertallet. TV 2/Nyhederne slog TV-avisen et år senere. TV 2 var pludselig den største succes, tv-verdenen havde set. Positionen blev udbygget med transmissioner fra Tour de France, som fra 1990 blev en solid seersucces. I de samme år kom programmer som Beverly Hills 90210 og Bubbers Badekar til. Station 2, som stadig i 2021 er fast på programplanen, åbnede i 1993.

I juli året efter flyttede TV 2 Vejret ud i vejret med en selvstændig udsendelse fra et nybygget studie på Sprogø, hvorfra seere kunne følge byggeriet af Storebæltsbroen.

Ved prins Joachims og prinsesse Alexandras bryllup i 1995 ryddede TV 2 for første gang sendefladen for kongestof i timevis og skabte dermed endnu en seermagnet. Som det blev sagt: TV 2 sendte fjernsyn til dem, der så fjernsyn – ikke til anmeldere og smagsdommere.

En del af succesen skyldtes ikke TV 2 selv, men at Danmarks Radio ikke havde følt sig truet og derfor ikke havde lavet større modtræk. I 1995 havde TV 2 42 % af seerne, Danmarks Radios TV havde blot 28 %.

Den 1. januar 1997 fik TV 2 øget sit økonomiske råderum. Den politisk fastsatte budgetramme forsvandt, og alle reklameindtægterne kunne nu bruges på programmerne. Oveni kom de ca. 330 mio. kr. i licens, der toppede med 556 mio. i 2002 og helt bortfaldt i 2004.

Reklamerne

Reklamerne blev en historie i sig selv. »Goddaw, jeg hedder Lars Larsen. Jeg har Jysk Sengetøjslager. Jeg har et godt tilbud til dig.« Sådan lød det fra 1988 i en af de mest sete, mest udskældte og mest succesrige reklamer på TV 2.

De fleste TV 2-seere kunne citere fra spottene for Tuborg Squash, Scandlines eller Polle fra Snave. Minna og Gunnar i fiskebranchens reklame, »Det er ikke så ringe endda«, slog alle rekorder i popularitet og fik ligefrem danskerne til at spise mere fisk. Harry og Bahnsen i DSB-reklamerne var et andet populært bekendtskab.

Reklameblokkene var en forudsætning for skabelsen af TV 2, som indtil 2003 var finansieret med en blanding af reklamer og licens. Derpå var TV 2/ Danmark rent reklamefinansieret indtil 2012, hvor der blev indført abonnementsbetaling på TV 2-kanalen.

Krise og nye kanaler

Da økonomien var god i 1990’erne, blev pengene omsat i Go’ morgen Danmark og i dyre danske programmer som Strisser på Samsø fra 1997 og Den store klassefest fra 1998.

TV 2 satsede sidst i 1990’erne på dansk indhold i primetime mellem kl. 20 og 22. Det betød et fald i indtægterne, for dermed forsvandt nogle af de kommercielt set mest attraktive 21‑50-årige seere. Efter to år og en fyringsrunde kom de udenlandske programmer tilbage i aftenfladen.

Økonomien var en af årsagerne til, at TV 2 kom relativt sent på nettet i 1998. I dag er tv2.dk en af de mest besøgte hjemmesider. I 2001 tiltrådte en ny regering dannet af Venstre og Det Konservative Folkeparti. En af mærkesagerne var, at TV 2 skulle privatiseres – helst i løbet af 100 dage. Lovforslaget blev vedtaget i 2004, men pga. retssager om mulig EU-stridig statsstøtte i milliardklassen blev salget udsat på ubestemt tid et halvt år efter. Sagerne verserer endnu i 2021, og privatiseringen er ikke længere på dagsordenen.

Fra årtusindskiftet indledte stationen på Kvægtorvet åbningen af nye kanaler. Zulu til de unge gik i luften i år 2000, Charlie til de ældre fulgte efter i 2004, og så gik det stærkt. Årene 2005‑07 var ekstremt ekspansive – og dyre. TV 2 åbnede TV 2 Film (2005), TV 2 News (2006), TV 2 Radio, TV 2 Sport og TV 2 Forlag (2007) og havde planer om meget mere. Kun TV 2 News overlevede, og 2007 blev et økonomisk rædselsår: Over 200 stillinger blev nedlagt, både administrerende direktør og bestyrelsesformand forlod stationen, og banken nægtede at give flere lån. Den kortsigtede løsning blev et milliardlån hos staten, den langsigtede, at den hidtil gratis TV 2-kanal måtte indføre abonnementsbetaling.

Det gav økonomi til endnu et par knopskydninger: TV 2 Fri i 2013 og en ny udgave af TV 2 Sport i 2015. På programsiden opstod nye langlivede titler som Vild med Dans (2005), Natholdet (2010), Dybvaaaaad (2012) og Badehotellet (2013).

TV 2 har siden 2018 satset målrettet på streaming med TV 2 Play for at kompensere for et generelt faldende forbrug på alle flow-tv-kanaler. I 2020 passerede TV 2 Play 700.000 abonnenter.

TV 2’s kanaler har samlet 40,4 % af tv-seningen, fulgt af DR’s tv-kanaler med 35,5 % (2019). Målt på seere har TV 2 samlet været landets største tvstation siden 1990. Der var i 2019 i alt ca. 1.400 ansatte på Kvægtorvet i Odense og på Teglholm Allé i København. I 2019 var omsætningen på 3 mia. kr. Abonnementer stod for ca. halvdelen af indtægterne.

Videre læsning

Læs mere om Medier i Odense Kommune

Læs mere om erhverv og arbejdsmarked i Odense Kommune

Læs videre om

Se alle artikler om Erhverv og arbejdsmarked