Med udgivelsen af Ludvig Holbergs digt om kræmmeren Peder Paars 1719‑20, der strander på Anholt, blev øen i 1700-tallet omdrejningspunktet i en litterær fortælling. J.F. Clemens fortolkede historien 1770‑72 i kobberstikket Peder Paars efter strandingen på Anholt, og nogle år senere, i ca. 1789, tegnede Nicolai Abildgaard Strandingend på Anholt, der er en illustration til Peder Paars.
Det er dog landskabet og lokalbefolkningen i det område, der i dag er Norddjurs Kommune, der siden 1800-tallet er blevet foreviget i billedkunsten. I dag er flere af de lokale kunstnere stadig inspireret af naturen på egnen, og under navnet Prof Kunst Norddjurs har keramikere, malere og skulptører dannet en lokal kunstnersammenslutning, der bl.a. tager initiativ til udstillinger i kommunen.
Kunsten i det offentlige rum i Norddjurs veksler mellem skulpturer, der har en bevidst lokal forankring, og skulpturer, der primært har karakter af udsmykning på skoler og andre offentlige institutioner. Grenaa Gymnasium (opført 1961‑63) har en større kunstsamling, der bl.a. rummer Gottfred Eickhoffs bronzeskulptur Navigare, liggende kvinde fra 1967. I takt med gymnasiets løbende udvidelser er samlingen blevet udbygget, bl.a. med Christian Poulsens keramikskulptur Siriusbrønden fra 1979, Viera Collaros lysinstallationer Ringen og Rainbow Fragments 1 fra 1995 og Cai-Ulrich von Platens maleri uden titel fra 2011.
Kystvejens Konferencecenter har også en stor kunstsamling. Samlingen opstod, da stedet tidligere tilhørte Den Kommunale Højskole, og kunstværkerne er indsamlet i årene ca. 1965 til 2004. Samlingen spænder over værker af lokale kunstnere som Morten Skovmand og Anne Vilsbøll til nationale koryfæer som Per Kirkeby og Richard Mortensen.