Befolkningstallet steg voldsomt i perioden, da området skiftede karakter fra landkommune til forstad. Lufthavnen ved Kastrup blev anlagt i 1925 og kom sammen med de tilknyttede virksomheder efterhånden til at få stor betydning.
1920-1970 i Tårnby Kommune
Administrativ inddeling
Tårnby Sognekommune havde i perioden den samme afgrænsning mod Københavns Kommune i nord og mod Store Magleby Sognekommune i syd, som den i dag har mod hhv. Københavns Kommune og Dragør Kommune. I 1942 blev kommunen dog mærkbart udvidet mod vest ved inddæmning af Kalvebod Fælled. Sognekommunen lå i Københavns Amt.
Mere om administrativ inddeling i kommunen
Befolkningsudvikling
I 1921 havde kommunen 5.514 indbyggere. Tallet steg specielt i efterkrigstiden, og i 1965 var det på det højeste nogensinde, nemlig 46.343. Det faldt til 45.661 i 1970.
Mere om befolkningsudvikling i kommunen
Infrastruktur
Tårnby Vandtårn blev indviet i 1929. På det flade Amager kunne det ses på lang afstand. I 1965 blev det nødvendigt at tage et nyt vandtårn i brug, denne gang ved Løjtegårdsvej, som følge af det øgede behov for vand til en voksende befolkning. Foto fra ca. 1955.
Kastrup Lufthavn (nuværende Københavns Lufthavn), kom til at præge perioden, fra den blev anlagt i 1925 og med dens udvidelser, der forårsagede ekspropriationer, som bl.a. resulterede i, at en hel landsby, Maglebylille, forsvandt. Desuden skete der ændringer af vejforløb: Amager Landevej blev i 1957 lukket ved Maglebylille, og en forlængelse af Englandsvej til Store Magleby blev etableret. En motorvej fra Englandsvej ved vandtårnet til lufthavnen blev desuden åbnet i 1961.
Amagerbanen indstillede persontrafikken i 1938; den blev genoptaget 1940‑47 pga. besættelsestidens mangelsituationer.
Mere om infrastruktur i kommunen
Bebyggelse og erhverv
På Vestamager blev der i 1920 udstykket grunde til kolonihaver, der hurtigt udviklede sig til ulovlig helårsbeboelse pga. bolignøden. Først i 1970 blev hele området lovliggjort og efterhånden kloakeret.
I 1939 gik man i gang med at inddæmme et ca. 2.500 ha stort område i Kalveboderne til militært øvelsesområde. Området blev i 1952 også udlagt til vildtreservat.
I 1920’erne blev der udstykket grunde til parcelforeninger i Kastrup og Tårnby.
I efterkrigstiden blev der bygget to- og treetages boliger i Tårnby og Kastrup til de mange tilflyttere. Mange af dem arbejdede i lufthavnen og de tilhørende virksomheder, på fabrikkerne og gartnerierne. Erhvervsstrukturen gennemgik også forandringer i perioden med stigninger inden for såvel industri som handel og service.
Mere om bebyggelse og erhverv i kommunen
-
Handelsgartnerierne, de såkaldte amagerbrug, var leverandører af grøntsager til hovedstaden langt op i 1900-tallet. På billedet fra 1929 trækkes blomkålsplanter hos en gartner ved Tømmerup Station. Kurvene stammer oprindelig fra svovlsyrefabrikken i Kastrup, hvor man købte dem, rensede dem og anvendte dem til grøntsagerne.
Besættelsen
Vragfund fra Besættelsen
Vragfund i Øresund. De røde punkter markerer de tre fund i farvandet ud for Amager og Saltholm, der omtales i Trap Danmark.
I forbindelse med marinarkæologiske undersøgelser i Øresund før anlæggelsen af Øresundsforbindelsen blev der på lavt vand ud for Københavns Lufthavn fundet et vrag af en tysk flyvebåd af mærket Blohm & Voss Bv 138, mere kendt under navnet »Seedrache« eller kælenavnet »Der fliegende Holzschuh« – Den flyvende træsko. I perioden 1938‑43 blev der fremstillet 297 af typen, men kun denne ene er bevaret i dag. Flyet, der er en tremotorers flyvebåd med en rækkevidde på ca. 4.300 km, var Luftwaffes vigtigste langdistancehavpatrulje- og rekognosceringsfly under 2. Verdenskrig. Under Besættelsen var der udstationeret 18 af typen i Kastrup, men blot to af disse var tilbage ved krigens afslutning. Ved en britisk flyopvisning i juli 1945 blev de slæbt ud på åbent vand og – efter flere forgæves forsøg – sænket af britiske jagerfly. Flyet blev hævet i år 2000 og siden konserveret og udstillet på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
Vrag af den tyske flyvebåd Blohm & Voss Bv 138, kaldet »Seedrache«, opstillet på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør med den overliggende vinge ophængt, som den blev fundet på havbunden.
Politik, uddannelse og social omsorg
Borgmesterposten blev gennem perioden besat af Socialdemokratiet. I 1952 fik kommunen den såkaldte Gentoftestatus, hvilket bl.a. betød, at sognerådsformanden blev borgmester, og sognerådet kommunalbestyrelse.
Det stigende befolkningstal i kommunen førte til, at en række nye skoler blev bygget, især i 1950’erne og 1960’erne. Teknisk Skole blev oprettet i 1929, og Amagers første gymnasium blev opført på Englandsvej som kommunalt gymnasium i 1966.
De Samvirkende Menighedsplejer oprettede et sygehjem på Englandsvej i 1943. Plejehjemmet på Irlandsvej blev indviet i 1969.
Mere om politik, uddannelse og social omsorg i kommunen
Videre læsning
Læs mere om historie i Tårnby Kommune
Læs også om
- Oldtiden i Tårnby Kommune
- Middelalderen i Tårnby Kommune
- 1536-1850 i Tårnby Kommune
- 1850-1920 i Tårnby Kommune
- 1970-2007 i Tårnby Kommune
Se alle artikler om 1920-1970