En af forklaringerne på sammensætningen af Norddjurs Kommune skal findes på det sydlige Djursland. Da først Rosenholm, Rønde, Midtdjurs og Ebeltoft Kommuner var blevet enige om at slå sig sammen til Syddjurs Kommune, måtte de fire tilbageværende kommuner på Djursland – Grenaa, Nørre Djurs, Rougsø og Sønderhald – forsøge at finde deres egne løsninger.
Grenaa og Nørre Djurs var de to eneste kommuner, som i hele det indledende forløb var vedholdende fortalere for en stor Djurslandskommune med ca. 80.000 indbyggere. Det vandt aldrig gehør hos de seks øvrige kommuner, som fandt, at en stor samlet kommune ville blive for uhåndterlig og savne folkelig opbakning.
I Grenaa og Nørre Djurs Kommune havde der oprindelig været en forventning om, at i det mindste Midtdjurs ville kigge mod nord, selv om tanken om en Djurslands Kommune var blevet begravet. De tre kommuner havde i forvejen et tæt samarbejde om beredskab, turisme og museer. I Midtdjurs Kommune var holdningen imidlertid skiftet blandt politikerne, der mere så en fremtid i at vende sig mod Aarhus frem for Grenaa. Derfor var byrådet mere interesseret i Syddjurs Kommune, der netop i høj grad er en pendlerkommune med tætte bånd til Aarhus.
Det betød, at Nørre Djurs og Grenaa Kommuner måtte finde nye partnere.
Sønderhald Kommune havde tidligt taget initiativ til forhandlinger om en fusion af kommunerne på det vestlige Djursland, men de fem involverede kommuner fandt aldrig fodslag. Borgerne i Rougsø og en del af Sønderhald var vendt mod Randers, mens borgerne i de tre øvrige kommuner – Midtdjurs, Rønde og Rosenholm – primært kiggede mod Aarhus. Det fik de sidstnævnte tre kommuner til at tænke i andre baner og kigge til Ebeltoft og dermed til det, der blev til Syddjurs Kommune.
Da Vestdjurslandsmodellen ikke længere var en mulig løsning, var der ikke politisk enighed i Sønderhald Byråd om fremtiden. Der var dog flertal for, at man ikke ville til Randers. I stedet blev en ny mulighed testet: En fælles kommune mellem Sønderhald og Rougsø. En lille løsning målt på antal indbyggere, men begge kommuner arbejdede i forvejen sammen på en række områder, og for borgerne ville overskueligheden blive bevaret. Forhandlingerne strandede dog hurtigt, for Rougsø var mest til sinds at komme med i et større Grenaa-Nørre Djurs-samarbejde.
Den norddjurske løsning, der hermed tegnede sig, bekom ikke politikerne fra Assentoft i Sønderhald Byråd særlig godt. De ville overhovedet ikke have noget med Grenaa at gøre.» Vi kunne lige så godt sammenlægge os med Ringkøbing«, lød det i debatten. Derfor genopstod tanken om at indrullere Sønderhald Kommune i en ny stor Randers Kommune. Det passede til gengæld Auningdelen af kommunen dårligt.
Det endte med en folkeafstemning, der delte kommunen. I den vestlige del ville et overvældende flertal af vælgerne (i skoledistrikterne Virring-Essenbæk og Årslev-Hørning) sammenlægges med Randers. I den østlige del ville et lige så overvældende flertal (i Øster- og Vester Alling og Fausing-Auning skoledistrikter) ikke være en del af Randers Kommune.
Indenrigsministeriet godkendte efter folkeafstemningen en deling af Sønderhald Kommune. Dermed kunne den østlige del indgå i en kommende kommune sammen med Grenaa, Nørre Djurs og Rougsø Kommuner. Norddjurs Kommune var langt om længe en realitet.
Ved det efterfølgende valg i 2005 var forventningen, at den første borgmester i Norddjurs Kommune ville blive Venstres stemmemagnet Jens Peter Jellesen, daværende borgmester i Nørre Djurs Kommune. På valgnatten lavede hans partifælle Torben Jensen, daværende borgmester i Rougsø Kommune og nu opstillet på Borgerlisten Norddjurs, imidlertid i stedet en aftale med Socialdemokraterne. Torben Jensen blev borgmester, og Socialdemokraterne fik de vigtigste udvalgsformandsposter.
Efter kommunalvalget i 2009 skiftede borgmesterposten igen. Efter 18 år i Folketinget stillede den lokale socialdemokrat Jan Petersen i stedet op til byrådet. Efter valgene i 2009, 2013 og 2017 blev han borgmester efter brede konstitueringer. I 2017 omfattede aftalen alle partier.
Både Venstre og Socialdemokratiet tabte mandater ved kommunalvalget 2021, men selv om Socialdemokratiet stadig var størst med ni ud af 27 pladser, skiftede magten. Konservative fordoblede til fire pladser, Nye Borgerlige kom ind med et og Liberal Alliance forøgede som et af de få steder i landet sine pladser til tre. Det blå flertal lavede i første omgang en aftale, men holdt døren åben for en bredere konstituering med de røde partier, som også blev en realitet. Den 61-årige planteskoleejer Benny Hammer fra Det Konservative Folkeparti ville gerne have haft borgmesterposten, men det blev den 47-årige chefkonsulent Kasper Bjerregaard fra Venstre, som trods tab af stemmer, fik et mandat mere end Konservative. Den 63-årige Jan Petersen (S) er efter 18 år i Folketinget og tre borgmesterperioder ikke er borgmesterkandidat ved næste valg i 2025.
Mandatfordeling og stemmeprocent ved kommunalvalg i Norddjurs Kommune i 2005, 2009, 2013, 2017 og 2021*
|
2005 |
2009 |
2013 |
2017 |
2021 |
A. Socialdemokratiet |
11 |
11 |
11 |
11 |
9 |
B. Radikale Venstre |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
C. Det Konservative Folkeparti |
1 |
1 |
1 |
2 |
4 |
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
- |
1 |
F. Socialistisk Folkeparti |
1 |
3 |
1 |
2 |
3 |
I. Liberal Alliance |
- |
- |
2 |
2 |
3 |
O. Dansk Folkeparti |
1 |
2 |
2 |
3 |
1 |
V. Venstre |
10 |
6 |
6 |
6 |
5 |
Ø. Enhedslisten |
0 |
0 |
2 |
1 |
1 |
L. Borgerlisten Norddjurs |
3 |
4 |
2 |
0 |
- |
I alt |
27 |
27 |
27 |
27 |
27 |
Kvinder |
3 |
8 |
6 |
7 |
7 |
Mænd |
24 |
19 |
21 |
20 |
20 |
Stemmeprocent |
69,2 % |
66,2 % |
70,4 % |
69,0 % |
66,3% |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/VALGK3 SAMT KMDVALG.DK
Vindmøller og skolestruktur er to emner, der har delt vandene i kommunalbestyrelsen. Tre planlagte vindmølleprojekter blev stoppet i 2016, da et sikkert flertal smuldrede efter mange borgerprotester. Med hensyn til skolerne har et flertal hidtil valgt i store træk at opretholde den struktur, som kommunen blev født med. Strategien har været at have de såkaldte børnebyer (med dagpleje, vuggestuer/børnehave og skoler fra 0. til 6. klasse) som model i de mindre bysamfund, mens Auning i vest, Ørum i midten og Grenaa i øst også er hjemsted for kommunens fire overbygningsskoler. Uenigheden går på antallet, hvor fortalerne fastholder, at børnebyerne er afgørende for, at landområderne ikke bliver tømt for såvel børnefamilier som indhold. Kritikerne siger modsat, at det er alt for dyrt at opretholde en skolestruktur på det nuværende niveau, når børnetallet samtidig falder.
Folketingsvalg 2007, 2011, 2015, 2019 og 2022 i Norddjurs Kommune (stemmer i procent)*
|
2007 |
2011 |
2015 |
2019 |
2022 |
A. Socialdemokratiet |
29,4 % |
31,8 % |
29,5 % |
32,7 % |
34,8 % |
B. Radikale Venstre |
3,1 % |
6,0 % |
1,8 % |
3,5 % |
1,5 % |
C. Det Konservative Folkeparti |
7,1 % |
2,7 % |
1,9 % |
3,5 % |
3,1 % |
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
2,5 % |
6,0 % |
E. Klaus Riskær Pedersen |
- |
- |
- |
0,8 % |
- |
F. Socialistisk Folkeparti |
9,9 % |
7,1 % |
3,6 % |
6,8 % |
|
I. Liberal Alliance |
- |
3,9 % |
4,9 % |
3,6 % |
9,8 % |
K. Kristendemokraterne |
0,6 % |
0,6 % |
0,5 % |
1,8 % |
0,4 % |
M. Moderaterne |
- |
- |
- |
- |
5,9 % |
O. Dansk Folkeparti |
15,9 % |
13,8 % |
26,8 % |
11,3 % |
2,8 % |
P. Stram Kurs |
- |
- |
- |
2,1 % |
- |
Q. Frie Grønne |
- |
- |
- |
- |
0,2 % |
V. Venstre |
31,1 % |
29,4 % |
21,1 % |
24,6 % |
|
Y. Ny Alliance |
1,7 % |
- |
- |
- |
- |
Æ. Danmarksdemokraterne |
- |
- |
- |
- |
12,9 % |
Ø. Enhedslisten |
1,2 % |
4,6 % |
6,1 % |
4,8 % |
3,2 % |
Å. Alternativet |
- |
- |
3,8 % |
1,8 % |
|
Stemmeprocent |
83,4 % |
84,9 % |
83,5 % |
80,5 % |
81,5 % |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/FVKOM