Beskyttelse af natur- og landskabsværdierne og sikring af befolkningens adgang til naturen kom på den politiske dagsorden allerede i den første del af 1900-tallet. Baggrunden var dels de stadig mere synlige konsekvenser, som den menneskelige udnyttelse af landskabet fik, dels en voksende bevidsthed om, at adgang til grønne arealer var vigtig for befolkningens sundhed. Truslerne mod natur- og landskabsværdier blev forbundet med både landbrugets opdyrkning af naturtyper som heder, klitter og moser og indvinding af søer mv. og en stigende urbanisering af naturskønne områder, som ud over at spolere værdierne også medvirkede til at forhindre befolkningens adgang.
Svaret på disse udfordringer blev Danmarks første naturfredningslov, der blev vedtaget i 1917. Med loven indførtes et såkaldt fredningsinstrument, hvor staten mod en engangskompensation fik mulighed for at indskrænke lodsejeres rådighedsrettigheder på egne arealer, åbne for offentlighedens adgang til private arealer og frede dyre- og plantearter.
I datiden var der delte holdninger til, om man i loven skulle have to ligestillede mål om hhv. naturbeskyttelse og friluftsliv. Modstanderne (hovedsagelig naturvidenskabsfolk) argumenterede for, at loven alene skulle handle om at frede naturen, mens tilhængerne (turistforeninger og Danmarks Naturfredningsforening) mente, at loven skulle have et bredere sigte. Det brede sigte vandt, og vedtagelsen af Naturfredningsloven blev fundamentet til en århundredlang naturpolitik lagt med det dobbelte formål at beskytte natur- og landskabsværdierne og sikre befolkningen adgang til disse.
Etableringen af en bred samfundsmæssig forståelse af truslerne mod natur- og landskabsværdierne og en accept af, at man foretager indgreb i den private ejendomsret for at sikre de almene og fælles goder, var en forudsætning for lovens indførelse. Denne forståelse og accept er en grundpræmis for velfærdssamfundets efterfølgende regulering af arealanvendelsen i Danmark.
Efter 1917 blev Naturfredningsloven ændret flere gange med henblik på at forbedre mulighederne for at beskytte og forbedre natur- og landskabsværdierne og sikre offentlighedens adgang. I en revision af loven i 1937 fik befolkningen ret til færdsel langs kysterne, uden kompensation til ejerne. Revisionen indeholdt også et forbud mod henkastning af affald og friluftsreklamer i det åbne land, erstatningsfri beskyttelse af de mest velbevarede jordfaste fortidsminder samt byggeforbud inden for hhv. 300 m fra skove og 100 m fra strandbredder.
Efterkrigstidens økonomiske vækst, industrialiseringen og de kontinuerlige teknologiforandringer skabte et stigende pres på landskabet og naturressourcerne. Den øgede velstand, og den øgede mobilitet, der fulgte med bilens udbredelse, betød efterspørgsel på nye boligtyper og sommerhuse uden for de traditionelle bysamfund og behov for flere og bredere veje. Ny bebyggelse og nye veje krævede indvinding af mere grus, sand og ler og dermed etableringen af råstofgrave. Mekaniseringen af landbrugets markarbejde forandrede markernes størrelse og gav nye muligheder for at inddrage flere arealer under plov.
Det nye pres på landskabet førte til revisioner af Naturfredningsloven, og kravene til planlægning for beskyttelse af natur- og landskabsværdier blev skærpet. Trods dette var der stadig kun ét effektivt virkemiddel, når natur- og landskabsværdier skulle beskyttes, og det var fredning. Det blev mere og mere åbenlyst, at det var dyrt at styre bebyggelsesudviklingen gennem fredning. For at skabe bedre muligheder for den fysiske planlægning i det åbne land og reducere fredningsomkostningerne blev der i 1963 fremsat et lovforslag til en planlægningsreform af den daværende socialdemokratisk-radikale regering. Reformen, der omfattede flere love, først og fremmest en ny byplanlov, blev omtalt som »jordlovene«. Lovene blev vedtaget i Folketinget, men de borgerlige partier samlede det nødvendige antal stemmer for at sende lovene til folkeafstemning, og her faldt de alle.