Ved Strukturreformen endte Randers som et klassisk eksempel på en storbykommune, der opslugte omegnskommunerne, men det var egentlig slet ikke omegnskommunernes plan fra begyndelsen. Randers var med 62.524 indbyggere en af landets største kommuner og lå langt over regeringens målsætninger for kommunestørrelse, som var omkring 30.000. Ingen af de fem kommuner – Nørhald, Purhus, Langå, Hadsten og Sønderhald – som grænsede op til Randers Kommune, var umiddelbart interesseret i en sammenlægning med »storebror« Randers, som bød alle nabokommunerne velkomne i en fusion. Da forhandlingerne begyndte i løbet af 2004, kiggede oplandskommunerne først i andre retninger, men alle undtagen Hadsten Kommune endte alligevel i den nye Randers Kommune.
Nørhald, Purhus og Mariager Kommuner havde allerede siden 2003 arbejdet hen imod fælles sammenlægning, men da forliget på Christiansborg om Strukturreformen i juni 2004 indebar krav om forholdsvis store kommuner, måtte den løsning opgives. Nørhald og Purhus begyndte herefter at vende sig imod Randers Kommune.
Mariager Kommune, som ikke grænsede op til den gamle Randers Kommune, overvejede at gå med i en fjordkommune med Hobro, Arden og Hadsund Kommuner. Da byrådet pludselig skiftede kurs og stemte for en sammenlægning med Randers Kommune, førte det til borgerprotester. En folkeafstemning gav flertal for Mariagerfjord Kommune, men endnu en folkeafstemning i Havndal-området førte til, at området blev udskilt fra Mariager Kommune og kom med i den nye Randers Kommune sammen med Nørhald og Purhus Kommuner.
Sønderhald Kommune endte også med at blive splittet. Først var en løsning med Rougsø, Rosenholm, Midtdjurs, Rønde og Hadsten Kommuner på tale, men da det ikke var muligt, var der i næste runde flertal for blot at lave en sammenlægning med Rougsø Kommune. En underskriftindsamling udløste imidlertid, at kommunalbestyrelsen gik med til en folkeafstemning, som i kommunens vestlige ende (Assentoft) gav stor tilslutning til sammenlægning med Randers Kommune og i den østlige ende (Auning) gav lige så stor opbakning til sammenlægning med Rougsø Kommune. Da Rougsø i mellemtiden var gået med i Norddjurs Kommune, kom der yderligere en folkeafstemning i Sønderhald Kommunes østlige ende, som betød, at Auning-området blev en del af Norddjurs Kommune.
Langå Kommune endte ligeledes med at blive delt. Byrådet ønskede i foråret 2004 en sammenlægning med de såkaldte 3H-kommuner – Hinnerup, Hadsten og Hammel – men i efteråret var stemningen vendt, og med én stemmes flertal vedtog byrådet sammenlægning med Randers Kommune. Mens sammenlægning var under forberedelse i foråret 2005, betød tilføjelsen af det fjerde H, Hvorslev Kommune, at der med inddragelse af Indenrigsministeriets opmand, Thorkild Simonsen, kom en folkeafstemning i Langå Kommunes sydlige del. Den gav flertal for tilslutning til 4H-kommunen eller Favrskov Kommune, som navnet blev. Den nye Randers Kommune fik altså kun den nordlige del og herunder hovedbyen Langå.
Den nye Randers Kommune var altså igennem en mildest talt kompliceret fødsel, hvor det eneste konstante nærmest var den gamle Randers Kommunes ønske om sammenlægning med naboerne. Beslutningerne involverede en lang række lokale folkeafstemninger – flest i hele landet – og endte altså ikke blot med sammenlægning, men også med opdeling af tre af de seks kommuner, som indgik i fusionen. Den nye kommune blev med 92.984 indbyggere landets syvendestørste kommune i 2007.
Den komplicerede sammenlægning er en del af forklaringen på de politiske konflikter, som har præget Randers Kommune siden 2007. Det politiske landskab efter Strukturreformen ligger langt fra det, som byen Randers historisk var kendt som: en socialdemokratisk højborg.
Sammenblandingen og udviskningen af højborge er vigtig for forståelsen af kommunalpolitikken siden Strukturreformen i 2007.
I den gamle Randers Kommune brød den socialdemokratiske dominans sammen allerede i 2001, hvor et lokalt jordskredsvalg vendte op og ned på kommunalpolitikken. Baggrunden var en skandale om uretmæssig fyring af mange kommunalt ansatte, som belastede kommunens topledelse, herunder den socialdemokratiske borgmester Keld Hüttel, som ved valget i 2001 fik vælgernes dom: en tilbagegang fra 12 til 7 mandater ud af byrådets 25 pladser. Valget gjorde den 25-årige Michael Aastrup Jensen til Venstres første borgmester nogensinde i Randers og landets hidtil yngste borgmester. Da han i 2004 valgte at satse på en landspolitisk karriere, var kommunalvalget i 2005 derfor helt åbent.
Socialdemokratiet genvandt i 2005 noget af sin styrke med 12 mandater af de 31 og godt 36 % af stemmerne, mod 26 % ved katastrofevalget i 2001. Partiet var dog ikke tilbage til de absolutte flertal i perioden fra 1970’erne til 1990’erne eller til de 44‑49 % af vælgerne fra 1990’erne. Venstre fik næsten 33 % af stemmerne og ligeledes 12 mandater: Venstre og Socialdemokratiet var altså blevet jævnbyrdige modstandere i den nye Randers Kommune, og det var i både 2005, 2009, 2013 og 2017 de øvrige partier, som var tungen på vægtskålen i placeringen af borgmesterkæden.
Mandatfordeling og stemmeprocent ved kommunalvalg i Randers Kommune i 2005, 2009, 2013, 2017 og 2021*
|
2005 |
2009 |
2013 |
2017 |
2021 |
A. Socialdemokratiet |
12 |
13 |
10 |
13 |
12 |
B. Radikale Venstre |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
C. Det Konservative Folkeparti |
1 |
2 |
1 |
1 |
4 |
D. Nye borgerlige |
- |
- |
- |
0 |
1 |
F. Socialistisk Folkeparti |
0 |
2 |
1 |
1 |
1 |
I. Liberal Alliance |
- |
- |
0 |
0 |
0 |
O. Dansk Folkeparti |
1 |
2 |
3 |
3 |
1 |
V. Venstre |
12 |
9 |
11 |
9 |
6 |
Ø. Enhedslisten |
- |
- |
- |
1 |
1 |
L. Beboerlisten |
3 |
2 |
3 |
1 |
1 |
Q. Østbroen |
- |
- |
- |
- |
2 |
R. Randers Listen |
1 |
- |
- |
- |
- |
Æ. Velfærdslisten |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
I alt |
31 |
31 |
31 |
31 |
31 |
Kvinder |
8 |
9 |
9 |
14 |
11 |
Mænd |
23 |
22 |
22 |
17 |
20 |
Stemmeprocent |
68,7 % |
65,1 % |
72,7 % |
70,7 % |
64,6% |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/VALGK3 SAMT KMDVALG.DK
En politiker spillede her en særlig rolle: Bjarne Overmark, som blev indvalgt første gang i 1993 for Beboerlisten. Han var hovedmanden bag afdækningen af fyringsskandalen i slutningen af 1990’erne og dermed også hovedmanden bag det lokale jordskredsvalg i 2001. Beboerlisten støttede i 2005 og 2009 en socialdemokratisk borgmester, men trak støtten i 2013 og var med til at genindsætte Venstre i borgmesterstolen. Før valget i 2005 var der ved LO’s mellemkomst lavet et såkaldt fælles minimumsvalgprogram for LO, Socialdemokratiet, SF og Beboerlisten. Med støtte fra dem og Det Radikale Venstre blev Henning Jensen Nyhuus (S) den første borgmester i den nye Randers Kommune.
Denne udramatiske konstituering står i kontrast til konstitueringen i 2009, hvor der umiddelbart så ud til at være opbakning til en fortsat socialdemokratisk borgmester, men i løbet af valgaftenen blev der indgået en aftale om en SF-borgmester støttet af de borgerlige. Senere på natten sprang den ene af SF’s to byrådsmedlemmer imidlertid fra aftalen og sikrede en fortsat borgmesterpost til Henning Jensen Nyhuus.
I 2013 stod det igen 15‑15 mellem blokkene og med Radikale Venstres ene mandat som afgørende. Der var et flertal, som støttede en socialdemokratisk borgmester, men kun under forudsætning af, at det ikke blev den siddende borgmester, men derimod nr. 2 på Socialdemokratiets kandidatliste, Torben Hansen. Da Socialdemokratiet afviste dette kongemord, endte borgmesterposten hos Venstres spidskandidat, Claus Omann Jensen.
Kommunalvalget i 2017 gav tilbagegang for hovedmodstanderne i konflikterne gennem valgperioden: Venstre og Beboerlisten. Størst fremgang fik Socialdemokratiet, der med 13 mandater igen blev det største parti. Det førte til en bred konstituering med Torben Hansen (S) som borgmester.
Budgetforligene siden 2007 er ligeligt fordelt mellem brede og snævre forlig, men magtskiftene, de svære konstitueringer og fyringsskandalen i 1990’erne har i perioder været med til at gøre samarbejdet i kommunalbestyrelsen konfliktfyldt. Også embedsværket har været involveret i konflikterne, og flere kommunale topchefer er blevet fyret eller har søgt væk på grund af det dårlige samarbejdsklima i byrådet, som er velkendt i hele det kommunale Danmark.
Hele tre lokallister kom i byrådet ved valget i november 2021. To af dem, Velfærdslisten og Beboerlisten, havde været med i en del år. Den nye liste, Østbroen, fik valgt to ind og allerede inden det nye byråd var samlet, havde listen tre mandater takket være en partihopper fra Det Konservative Folkeparti. Østbroen er som en del lokallister opstået i modstand mod en bestemt sag. Den omstridte bro bliver også kaldt Klimabroen, og skal aflaste den 60 år gamle Randersbro, som er stærkt trafikeret. Den nye bro skal samtidig beskytte byen mod fremtidige oversvømmelser. Broen, som kommer til at koste omkring en halv milliard, vil samtidig påvirke et boligområde, som vil få en del trafik. Det fik Erik Bo Andersen, forretningsmand og tidligere professionel fodboldspiller til at stifte listen. Han bor selv i det område, der bliver berørt, og har tidligere været valgt ind i byrådet for Venstre i 2005.
Ingen af de tre borgerlister indgik i konstitueringen efter 2021-valget, der igen gav Torben Hansen (S) borgmesterposten. Socialdemokratiet blev med 12 mandater ud af de 31 stadig det største parti, mens Venstre, der i en periode havde borgmesterposten, endte på seks mandater. Konstitueringen, der bekræftede Torben Hansen som borgmester, blev indgået med 24 ud af 31 stemmer.
Folketingsvalg 2007, 2011, 2015, 2019 og 2022 i Randers Kommune (stemmer i procent)*
|
2007 |
2011 |
2015 |
2019 |
2022 |
A. Socialdemokratiet |
32,8 % |
34,2 % |
31,4 % |
32,6 % |
34,3 % |
B. Radikale Venstre |
3,2 % |
6,1 % |
2,5 % |
5,3 % |
2,0 % |
C. Det Konservative Folkeparti |
7,3 % |
2,9 % |
2,4 % |
4,4 % |
3,7 % |
D. Nye Borgerlige |
- |
- |
- |
2,1 % |
4,9 % |
E. Klaus Riskær Pedersen |
- |
- |
- |
0,7 % |
- |
F. Socialistisk Folkeparti |
9,5 % |
7,3 % |
3,1 % |
6,5 % |
6,4 % |
I. Liberal Alliance |
- |
3,7 % |
6,4 % |
2,0 % |
8,8 % |
K. Kristendemokraterne |
0,9 % |
0,7 % |
1,0 % |
2,2 % |
0,6 % |
M. Moderaterne |
- |
- |
- |
- |
6,6 % |
O. Dansk Folkeparti |
14,6 % |
12,0 % |
23,5 % |
9,7 % |
3,0 % |
P. Stram Kurs |
- |
- |
- |
1,9 % |
- |
Q. Frie Grønne |
- |
- |
- |
- |
0,3 % |
V. Venstre |
28,9 % |
28,7 % |
19,9 % |
25,8 % |
14,2 % |
Y. Ny Alliance |
1,9 % |
- |
- |
- |
- |
Æ. Danmarksdemokraterne |
- |
- |
- |
- |
10,0 % |
Ø. Enhedslisten |
0,9 % |
4,3 % |
6,6 % |
5,0 % |
3,3 % |
Å. Alternativet |
- |
- |
3,0 % |
1,8 % |
1,7 % |
Stemmeprocent |
85,1 % |
86,4 % |
84,2 % |
82,1 % |
82,1 % |
*DANMARKS STATISTIK – STATISTIKBANKEN.DK/FVKOM