Valbys grænser følger for det meste vandløb, større veje eller S-togslinjer. Mod vest er det Harrestrup Å, der mellem Kalvebod Strand i syd og Damhus Sø i nord skiller Valby fra Hvidovre og Rødovre Kommuner. Fra Damhus Sø til Søndermarken møder Valby bydelen Vanløse og Frederiksberg Kommune mod nord. Den østlige nabo er bydelen Vesterbro-Kongens Enghave. Navnet Valby henviser til den ene af områdets to gamle landsbyer; den anden var Vigerslev. Urbaniseringen af bydelen tog fart fra begyndelsen af 1900-tallet og bredte sig fra det nordøstlige hjørne, hvilket stadig kan aflæses i boligbyggeriets højde: nærmest byen fem etager – suppleret af de seneste års nybyggeri – så stokbebyggelser med tre etager og fjernest parcel- og rækkehusområdernes to eller blot en etage. De ældre boliger er ofte opført af byggeforeninger, fx Lyset, Den Hvide By og Den Røde By. Lidt senere opstod store almene byggerier i form af stok- eller rækkehusbebyggelser. Kvarterer med enfamilieshuse findes næsten overalt, men især i bydelens udkanter. I tre områder findes mindre grupper af opgraderede tidligere husvildebarakker.
Faktaboks
- Areal
- 9,2 km²
- Befolkningsudvikling
- 62.689 personer (1950), 46.852 personer (1980), 58.307 personer (2019)
- Befolkningstæthed i bydelen
- 6.338 personer/km² (2019)
- Befolkningstæthed i kommunen
- 7.319 personer/km² (2019)
- Gennemsnitsalder i bydelen
- 35,6 år (2019)
- Gennemsnitsalder i kommunen
- 36 år (2019)
- A-skattepligtig indkomst, gennemsnit pr. person i bydelen
- 240.285 kr. (2018)
- A-skattepligtig indkomst, gennemsnit pr. person i kommunen
- 246.412 kr. (2018)
- Bydelens socialgruppe
- 3
- Kommunens socialgruppe
- 3
- Medlemmer af folkekirken i bydelen
- 55,4 %
- Medlemmer af folkekirken i kommunen
- 53,3 %
Bybilledet er præget af blandinger og kontraster. Området fra den store og stærkt trafikerede Toftegårds Plads, over Valby Station og op til Spinderiet er Valbys mest urbane, og dog vidner ældre og lave huse, fx Rytterskolen fra 1722, om den gamle landsbys beliggenhed. Tilsvarende fortæller to tårnprydede karréhjørner på Toftegårds Allé sammen med de beskedne byggeforeningshuse på Toftebakkevej om klassedelingen i det industrisamfund, som har efterladt fabriksbygninger til anden anvendelse. En mere særpræget afindustrialisering foregik ved Vigerslev Station, efter at gasværket i 1964 nærmest forsvandt i en voldsom eksplosion. Der blev bygget almene boliger på tomten, også kaldet Kulbanekvarteret. Hertil føjes nu et stisystem og en park.
Bydelens største grønne områder er Vigerslevparken og Valbyparken, hvortil kommer mindre anlæg og pladser. Vigerslevparken og Valbyparken udgør den sydligste del af Københavns Kommunes ydre vestlige parkring.
Øst for bydelsmidten ligger Valbys mest kuperede terræn på sydskråningen af Valby Bakke, der ellers hører til Frederiksberg Kommune. Her ligger et kvarter med store villaer, men også Jesuskirken fra 1891, en usædvanlig bygning med fritstående klokketårn. I resten af bydelen falder terrænet svagt ned mod de store parker i vest og syd. I 2020 fik den østlige jernbro en vestlig og moderne pendant med en ny cykelbro, der skal holde sammen på Vigerslevparken, der er skåret over af Holbækmotorvejen. Et andet pejlemærke i nærheden er Slangetårnet, der hører til brandstationen ved Vigerslevvej. Gastårnet, der som Valbys førhen mest dominerende bygning rejste sig 108 m over Valbyparken, blev fjernet i 2012. Parken ligger på hævet Littorinahavbund og dumpet affald og rummer bl.a. et renseanlæg og kolonihaver. Ved siden af ligger Valby Idrætspark.
Ind i bydelen nordfra kommer Ring 2 med lokalnavnene Ålholmvej og Vigerslevvej; denne følger Harrestrup Å og ender i Gammel Køge Landevej, som passerer åen sydfra og fortsætter til Toftegårds Plads og videre nordpå som Toftegårds Allé og Søndre Fasanvej. Den vigtigste øst-vestgående vej er Holbækmotorvejen, som ved passagen af Harrestrup Å videreføres som Folehaven og senere Ellebjergvej, der leder gennem Sydhavn mod den indre by. Fra samme motorvejsslutning leder Vigerslev Allé mod nordøst og Vesterbro-Kongens Enghave via Toftegårds Plads. Valby Langgade er i mindre grad en gennemfartsvej, men løber dog gennem hele den nordlige bydel fra Damhus Sø til Søndermarken. Den skærer Ring 2 i et fembenet kryds i Ålholmkvarteret. Den snorlige Roskildevej passerer bydelen helt i nord og fortsætter gennem Frederiksberg. Gennem Valby løber Roskildebanen, der for biltrafikken betyder, at man skal passere ved Toftegårds Allé og Vigerslevvej. Bydelens mange andre banestrækninger er lagt på eller under broer, og København-Køge-Ringstedbanen passerer Kulbanekvarteret i en 690 m lang tunnel. Fire S-togsstrækninger med i alt syv linjer har hele ti stationer i eller ganske nær bydelen. En metrolinje København H-Ny Ellebjerg ventes åbnet i 2024 og vil understrege denne stations betydning for de nye og tætte bolig- og erhvervskvarterer, der er skudt op eller vil gøre det på arealerne efter F.L. Smidths maskinfabrik og Grønttorvet.