Vesterbro-Kongens Enghave grænser mod nord til Frederiksberg Kommune, mod nordøst til Indre By, hvor Bernstorffsgade danner grænsen, mod syd til Kalvebod Strand og mod vest til Valby. Før Københavns Kommune i 2007 lagde de daværende 15 bydele sammen til ti, var Vesterbro og Kongens Enghave to selvstændige bydele.
Faktaboks
- Areal
- 8,5 km²
- Befolkningsudvikling
- 97.886 personer (1950), 54.262 personer (1980), 69.808 personer (2019)
- Befolkningstæthed i bydelen
- 8.213 personer/km² (2019)
- Befolkningstæthed i kommunen
- 7.319 personer/km² (2019)
- Gennemsnitsalder i bydelen
- 34,6 år (2019)
- Gennemsnitsalder i kommunen
- 36 år (2019)
- A-skattepligtig indkomst, gennemsnit pr. person i bydelen
- 250.379 kr. (2018)
- A-skattepligtig indkomst, gennemsnit pr. person i kommunen
- 246.412 kr. (2018)
- Bydelens socialgruppe
- 4
- Kommunens socialgruppe
- 3
- Medlemmer af folkekirken i bydelen
- 51,4 %
- Medlemmer af folkekirken i kommunen
- 53,3 %
Vesterbrogade var i århundreder Københavns port mod vest til det øvrige kongerige. Vesterbrogade med Vesterbros Torv er et langt forretningsstrøg kantet med 4‑6-etagers ejendomme, hvoraf mange har serveringssteder i gadeplan. Andre indkøbsmuligheder i større målestok findes bl.a. på Fisketorvet på Kalvebod Brygge.
Syd for Vesterbrogade løber de øvrige større gader, der gennemskærer bydelen fra nordøst mod sydvest nogenlunde parallelt: Istedgade, Halmtorvet og Sønder Boulevard, hvoraf de to sidste er anlagt på den nedlagte strækning af den ældste Roskildebane, samt Ingerslevsgade, der følger den nuværende jernbane. Af forbindelsesgaderne i nord-sydlig retning er Sjælør Boulevard, Enghavevej, Vesterfælledvej og Dybbølsbro de vigtigste og de eneste, som krydser det brede jernbaneterræn, der ligger som en barriere i bydelen.
Vesterbro-Kongens Enghave rummer en rigdom af forskelligartede boligkvarterer, hvor nogle af de ældre bebyggelser ligger som enklaver og har beholdt deres oprindelige udseende. Med bysaneringerne i 1960’erne og 1970’erne og derefter byfornyelsen i 1990’erne ændrede bydelen sig markant. Istedgade er nærmest et sindbillede på denne ændring. Den førhen så »hårde« gade er nu overvejende en indkøbsgade med eksklusive designforretninger og caféer. De porno- og sexbutikker, som gaden før var – og til dels stadig er – berygtet for, findes nu kun i området tættest på Hovedbanegården. Dog findes prostitutionen og den sociale nød stadig i bydelen, hvilket bl.a. en række væresteder og herberger vidner om.
Siden de tidlige 2010’ere har bydelen været i kraftig udvikling, og to nye kvarterer er under etablering. Det ene er Carlsberg Byen. Det andet er et nyt kvarter i Sydhavn, hvor tidligere industri nu er væk og erstattet af punkthuse og lejlighedskomplekser på op til ni etager.
Bydelen er velforsynet med transportmuligheder. Foruden intercitytogene, der udgår fra Københavns Hovedbanegård, og de internationale tog, der passerer, har flere S-togslinjer stationer på Vesterbro, ved Københavns Hovedbanegård, Dybbølsbro, Carlsberg, Sydhavn og Sjælør Stationer. Metro Cityringen har stationer på København H og Enghave Plads, og den kommende metrolinje M4 mod Ny Ellebjerg med forventet indvielse i 2024 vil holde på Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen og Mozarts Plads. Havnebussen forbinder Teglholmen med Refshaleøen, mens Havneringen er en gå- og cykelrute rundt om havnefronten.
Nord for jernbanen har beboerne adgang til grønne områder i Skydebanehaven, Saxoparken, Enghaveparken og J.C. Jacobsens Have, og de har kort afstand til Frederiksberg Have og Søndermarken. Syd for baneterrænet ligger Rektorparken ved Otto Mønsteds Kollegium, Vestre Kirkegård, en del af Valbyparken, naturområdet Sydhavnstippen, som er fremvokset på den tidligere losseplads og nu afgræsses af får og alpakaer, Fiskerihavnen og den affredede Stejlepladsen, der nu skal formindskes pga. kommende boligbyggerier. Bydelens haveforeninger, fx Musikbyen, Frederiksholm og Mozart, ligger tæt på Tippen og Kalvebod Strand. Fritids- og kulturlivet kan også udfolde sig i bl.a. DGI Byen, Copenhagen Skatepark på Enghavevej, Det Ny Teater, Teatret ved Sorte Hest, Cafébiografen Vester Vov Vov, spillestedet VEGA eller i Karens Minde Kulturhus.
Af bydelens industriarealer er der kun få tilbage, da de fleste er omdannet til boligområder, men vejnavnene på Teglholmen som fx Topstykket eller Dieselvej sender mindelser om den industrielle epoke. Bygningerne fra Den Brune Kødby er stadig bevaret og er en del af områdets kreative liv med caféer, gallerier, Øksnehallen og Husets Teater. Den Hvide Kødby er stadig i funktion. Området omkring Hovedbanegården og langs Ingerslevsgade er domineret af hoteller og andre servicevirksomheder. Selv H.C. Ørsted Værket med de fire skorstene er nu delvis skjult bag nye boliger. Til gengæld er det svært at overse det nye Bohrs Tårn på 29 etager i Carlsberg Byen. Bydelens største erhvervsområde ligger langs den stærkt trafikerede Sydhavnsgade, der samtidig også rummer en afdeling af Aalborg Universitet på Frederikskaj.